دسته‌بندی نشدهراهنمای خرید | کامپیوتر

آیا می توان با کارت های گرافیک کوادرو بازی کرد؟

اگر اهل دنیای کامپیوتر باشید و برای خرید یک کارت گرافیک تو سایت ها گوگل جستجو کرده باشید حتما به کارت های گرافیک کوادرو (Nvidia Quadro) برخورده‌اید. مسلما این نوع از کارت‌ها با کارت‌های رایجی که از انویدیا با پسوند های GTX،GT و RTX وجود دارند متفاوتند. سوالی که وجود داره چه تفاوتی دارند؟ و برای چی ساخته شدن؟ تو این مقاله این دو سوال رو جواب می دیم.

فهرست:
جواب کوتاه
کارت گرافیک کوادرو چیست؟
آیا انتخاب کارت گرافیک کوادرو برای بازی درست است؟
نتیجه گیری

جواب کوتاه

با کارت های گرافیک کوادرو می تونید بازی های کامپیوتری رو انجام بدید اما راندمان فوق العاده پایینی نسب به قیمت دریافت می کنید و کار منطقی به حساب نمیاد. اما اگر قصد استفاده از برنامه های تولید محتوا و رندرینگ رو داشته باشید و در کنارش گه گاهی هم بازی کنید انتخاب منطقی خواهد بود.

کارت گرافیک کوادرو چیست؟

همون طور که در مقدمه مقاله گفتیم، سری کوادرو (Quadro) با سایر سری های کارت های گرافیک (البته درستش پردازنده گرافیکی) که هممون میشناسیم و صد البته دوستشون داریم متفاوته. برخلاف سری GeForce، کارت های گرافیک کوادرو برای کامپیوتر های معمولی ساخته نشدن و مورد استفادشون کامپیوتر های حرفه ای (Workstation) است. هدف اصلی تولید این سری از کارت ها برنامه های طراحی برداری CAD (مخفف Computer-Aided Design)، برنامه های طراحی گرافیکی سه بعدی CGI (مخفف Computer-Generated Imagery) و تولید محتوای دیجیتال DCC (مخفف Digital Content Creation)، محاسبات تحقیقاتی و هوش مصنوعی است.

کارت های گرافیک کوادرو
کارت های گرافیک کوادرو

به صورت کلی، کارت های گرافیک سری کوادرو تفاوت آنچنانی با کارت های گیمینگ ندارند و حتی پردازنده گرافیکشون هم یکیه. تفاوتی که در کارت های کوادرو هست عبارتند از: استفاده از حافظه های ECC (مخفف Error-Correcting Code memory) – حافظه های رم با قابلیت تشخیص و اصلاح خطاهای رایج- دقت بالای محاسبات شناور FP (مخفف Floating Point) که به صورت فوق العاده ای احتمال خطای محاسباتی رو کم می کنه چیزی که برای نرم افزارهای اشاره شده فوق العاده کاربردی ولی برای گیمر ها موضوعیت و اهمیت نداره.

در مقابل کارت های گرافیک با ارجحیت سرعت بر دقت بهینه سازی های خاص سرعتی دارند  و به این دلیل نرخ فریم FPS (مخفف Frame rate Per Second) بالاتری رو ارائه می دهند ولی هیچ وقت دقت محاسباتی شون به گرد پای سری کوادرو نمیرسه. برای آشنایی بیشتر با کارت های گرافیک یه سری به مقاله “کارت گرافیک، از سیر تا پیاز” بزنید.

بهتره بدونید که در میان کارت های گرافیک، برند کوادرو مخصوص شرکت انودیاست و در سمت مقابل شرکت ای ام دی هم سری Radeon Pro رو برای رقابت با سری کوادرو تولید و روانه بازار کرده.

در ویدیو زیر به خوبی این تفاوت رو توضیح داده:

|

آیا انتخاب کارت های گرافیک کوادرو برای بازی درست است؟

همون طور که در بخش جواب کوتاه هم گفتیم در یک کلام: “می تونید اما بهتره نکنید”. این سوال مثل این میمونه که سوال کنید آیا با ماشین سواری میشه آفرود رفت و تو بیابون ازش استفاده کرد، شاید بشه اما ماشین های شاسی بلند و آفرود مختص این کار هستند و استفاده از ماشین سواری حتی اگر بتونید هم منطقی نیست.

هر کدوم از این سری کارت های گرافیک هم برای مورد خاصی بهینه سازی شدن که استفاده ازشون تو اون مورد رو منطقی می کنه. با این که این سری از  کارت های گرافیک معمولا قیمت بالاتری دارند اما در مدل های با پردازنده مشابه نرخ فریم پایین تری رو در بازی ها ارائه می دهند و زمانی که رده قیمتی پایین رو تو این سری خریداری کنید کلا باید قید اجرای گیم رو بزنید.

یه نکته دیگه هم در انتخاب کارت کوادرو باید دقت کنید اینکه که اگرچه این سری برای ورک استیشن ها و نرم افزارهای تخصصی طراحی و بهینه شدن اما در برخی برنامه راندمانی که سری جی فورس ارائه میده به تناسب قیمتش چشم گیر تره بنابراین حتما قبل از خرید این سری به تطابقش با نرم افزار مورد استفادتون رو چک کنید که معمولا این مورد رو یا تو سایت سازنده نرم افزار می تونید پیدا کنید یا از یه متخصص بپرسید.

پایان مطلب

با تشکر

امتیاز این مقاله

لطفا نظر خود را راجع به این مقاله بفرمایید

User Rating: ۵ ( ۱ votes)
منبع
Gamingscan

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی دارید؟