راهنمای خرید | کامپیوتر

کارت گرافیک ، از سیر تا پیاز

کارت گرافیک (Graphic Card) از جمله کارت های توسعه است که وظیفه آن تولید و ارسال تصاویر خروجی به نمایشگر است. با نیویوز همراه باشید تا با شناخت کامل مشخصات کارت گرافیک و پیشنهاد بهترین کارت های گرافیک ماه بتوانیم خرید بهینه ای در این زمینه داشته باشیم.

نکته: سطح این مقاله از مبتدی تا پیشرفته است. به صورتی که موارد کلی و مهم جهت خرید در ابتدای مقاله و موارد پیشرفته تر و با جزئیات بالا برای علاقه مندان در انتهای مقاله ذکر شده اند. در صورتی که علاقه به مباحث تخصصی ندارید یا می خواهید با صرف زمان کم اطلاعات کلی جهت خرید بدست بیاورید از ابتدای مقاله شروع کرده و تا جایی که احساس نیاز می کنید ادامه دهید. اگر فقط به دنبال خرید کارت گرافیک برای سیستم خود هستید می توانید از بخش پیشنهاد بهترین کارت های گرافیک این ماه استفاده نمایید. امید است که با ارسال نظرات خود موجب کامل تر شدن مقاله شوید.

نحوهی نام گذاری:

سازندگان کارت گرافیک معمولاً محصولات خود را بر اساس قالب استانداردی نامگذاری می‌کنند که بدین صورت است:

Manufacturer+GPU Brand+GPU+Series+Memory Capacity+Memory Type

نوع حافظه گرافیکی+ظرفیت حافظه گرافیکی+سری+مدل پردازنده گرافیکی+برند پردازنده گرافیکی+سازنده کارت گرافیک

برای نمونه:

GIGABYTE + GeForce + GTX 980 Ti + G1 Gaming + 6GB + GDDR5

البته ممکن است محصولات سازنده های مختلف دارای پیشوند و یا پسوندهای دیگری هم باشند و یا فاقد برخی بخشها باشند اما فرم استاندارد؛ معمولاً به همین شکل است. برای نمونه گاهی اسم راهکار خنک سازی (نظیر Windforce 3x) نیز ذکر می شود.

تعاریف پایه ای ضروری

قبل از هرچیزی مهمترین تعاریف ضروری برای خرید کارت گرافیک را معرفی می نماییم. در ابتدا باید بدانید که کارت گرافیک و چیپست کارت گرافیک دو مورد کاملا متفاوت هستند که در ادامه مقاله به تفصیل توضیح داده شده است ولی اکنون در همین حد اطلاع داشته باشید چیپست کارت گرافیک هسته اصلی پردازش تصاویر است و به همراه سایر قطعات الکترونیکی لازم برای پردازش مانند حافظه رم گرافیکی و … روی برد کارت گرافیک نصب می شوند.

تفاوت کارت گرافیکی و پردازنده گرافیکی
تفاوت کارت گرافیکی و پردازنده گرافیکی

در حال حاضر تمامی چیپست های کارت های گرافیک را دو شرکت AMD  و NVIDIA تولید می کنند. این دو شرکت تنها مدل های جدید چیپست ها را تولید و سایر شرکت ها مانند ASUS ،MSI ،EVGA، گیگابایت و … این پردازنده های گرافیکی را از دو شرکت یاد شده خریداری کرده و روی برد های خود (همان کارت های گرافیک) نصب می کنند.

البته شرکت های NVIDIA  و AMD زمانی که یک چیپست گرافیکی جدید طراحی و تولید می کنند، یک کارت گرافیک جدید نیز تولید می کنند و این چیپست را روی این برد نصب می کنند. به این کارت های گرافیک، کارت گرافیک مرجع می گویند. باقی شرکت ها ملزومات کارت مرجع را رعایت و در مشخصات ممکن مانند سیستم خنک کننده، سیستم توان دهی، پورت ها و … بر اساس تجربه و تحقیقات خود تغییراتی را ایجاد می کنند و کارت گرافیک اختصاصی خود را با هماهنگی دو شرکت اصلی طراحی و تولید و به بازار عرضه می کنند.

مشخص کردن کاربری و میزان بودجه

دو عامل کاربری سیستم و بودجه مهمترین عامل های انتخاب یک کارت گرافیک است. بنابراین در وهله اول کاربری سیستم خود را مشخص نمایید. کاربری یک سیستم می تواند یک یا ترکیبی از چند عنوان زیر باشد:

  • استفاده عمومی، خانگی، اینترنت، تماشای فیلم و استفاده از نرم افزارهای آفیس
  • استفاده از نرم افزارهای گرافیکی، بازی و گیمینگ
  • استفاده از نرم افزارهای گرافیکی برداری مانند اتوکد، Civil3D و …
  • استفاده از نرم افزارهای پردازش محور مانند SAP،SAFE،SOLID WORK و …
  • استفاده از نرم افزارهای تولید محتوا و رندرینگ مانند ۳DMAX،MAYA،Premier و …

نکته: هر یک از کاربردهای فوق نیز با توجه به الگوی کاری و الگوریتم‌های پردازشی ویژ‌ه‌ای که دارند، ممکن است بار پردازشی خود را روی یک یا چند قطعه از قطعات اصلی سیستم بیش از قطعات دیگر متمرکز کنند و در نتیجه باید آن قطعه را قوی‌تر و با دقت بیشتر نسبت به قطعات دیگر انتخاب کرد. مثلا بازی‌ها در اکثر موارد روی GPU چندین برابر فشار بیشتری نسبت به قطعات دیگر وارد می‌کنند و به همین دلیل هم اصطلاحا GPU-Bound هستند. به همین علت انتخاب کارت گرافیک قدرتمند برای سیستم‌های گیمینگ اولویت اصلی است و اهمیت آن غیر قابل انکار است. سیستم‌های تولید محتوا هم بسته به نرم افزار می‌توانند هم روی CPU و هم روی GPU بار پردازشی کامل ایجاد کنند و بنابراین انتخاب این قطعات در این سیستم‌ها اهمیت دارد، اما پردازنده در این سیستم‌ها تا جای ممکن باید قوی‌تر از سیستم‌های بازی در نظر گرفته شود. به همین ترتیب سیستم‌های محاسباتی هم روی پردازنده تمرکز دارند و علاوه بر در نظر گرفتن ظرفیت بالایی از حافظه، ترجیحا پردازنده‌هایی با تعداد بالا و هسته‌های زیاد برای آنها توصیه می‌شود و کارت گرافیک در آن نقش مهمی بر عهده ندارد. سیستم‌های اداری و چند رسانه‌ای هم با سخت افزار معمولی و حتی رده پایین مشکلی نخواهند داشت و بسته به نیاز هم برای پردازنده و هم کارت گرافیک مدل‌های متناسب در نظر گرفته می‌شود. 

مورد اول همان استفاده عمومی و خانگی و … و مورد چهارم همان استفاده از نرم افزارهای پردازش محور نیازی به داشتن کارت گرافیک مستقل ندارند و با کارت های گرافیک مجتمع (در ادامه مقاله توضیح داده شده است) می توان این موارد را به راحتی اجرا کرد. حتی اگر هم می خواهید از کارت گرافیک مستقل استفاده نمایید در مورد چهارم طبق توصیه تجربی از یک کارت گرافیک با قیمت پایین‌تر از پردازنده استفاده نمایید. اما به یاد داشته باشید از آنجایی که روز به روز پردازنده‌های گرافیکی مجتمع قدرت پردازشی بیشتری می‌یابند، تهیه برخی کارت‌های گرافیک‎ نظیر GT 610، HD 5450، HD 6450 و دیگر کارت‌های رده پایین عملاً هدر دادن پول است، چرا که برتری آن چنانی نسبت به پردازنده گرافیکی مجتمع ندارند. از این رو داشتن یک پردازنده مرکزی نظیر i3، i5، i7 و مشابه، شما را از خرید چنین کارت‌های گرافیک ضعیف و قدیمی بی‌نیاز می‌کند. برای این کاربری APU‌های AMD معمولا مناسب و خوش قیمت هستند. برای کاربری های چند رسانه ای باز هم پردازنده‌های گرافیکی مجتمع پاسخگو خواهند بود اما اگر کارایی بهتری می‌خواهید کارت‌هایی نظیر R7 240، GT 630، GT 730 کارایی بهتری ارائه می‌کنند. البته کارت‌های ذکر شده را می‌توان برای کارهای دیگری نظیر گیمینگ با وضوح پایین و یا اجرای بازی‌های قدیمی به خدمت گرفت اما خرید آن‌ها توجیه زیادی ندارد و بهتر است که هزینه آن صرف خرید یک CPU قدرتمند‌تر و دارای پردازنده گرافیکی مجتمع بهتری شود.

راهنمای خرید کارت گرافیک
کاربری اداری و خانگی کامپیوتر

مورد پنجم همان سیستم های تولید محتوا نیاز به کارت گرافیک دارند ولی نه قدرتمندتر از پردازنده در این سیستم ها بار پردازشی پردازنده و کارت گرافیک تقریبا یکسان است و هر دو قطعه پردازش سنگینی انجام می دهند. بنابراین طبق توصیه تجربی از یک کارت گرافیک تقریبا هم قیمت پردازنده استفاده نمایید.

مورد دوم همان استفاده از نرم افزارهای گرافیکی و گیمینگ بیشترین پردازش را به کارت گرافیک تحمیل می کنند. در این سیستم ها شروع انتخاب قطعات سیستم با انتخاب کارت گرافیک همراه است زیرا قلب تپنده یک سیستم گیمینگ نه پردازنده آن بلکه کارت گرافیک است. یکی از اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده در انتخاب کارت گرافیک برای گیمینگ، وضوح تصویری است که در آن بازی‌های خود را اجرا می‌کنید. وضوح تصویر بالا‌تر معمولاً بار پردازشی بیشتری را بر پردازنده گرافیکی وارد می‌کند و هم زمان حافظه گرافیکی بیشتری نیز می‌طلبد. از این رو با بالا رفتن وضوح تصویر، به کارت قدرتمند‌تر و با پهنای باند حافظه بیشتری نیاز دارید. از دیگر عوامل انتخاب کارت گرافیک نرخ فریم دهی است. برای اجرای روان بازی‌ها، کارت گرافیک می‌بایست در هر ثانیه تعداد مناسبی فریم را رندر و به نمایش بگذارد. البته بر سر مقدار قبول آن اختلاف نظر‌های زیادی وجود دارد اما می‌توان گفت که زیر ۳۰ فریم بر ثانیه، بازی روان و طبیعی نخواهد بود. هم زمان بسیاری از گیمر‌ها ۶۰ فریم را یک استاندارد می‌دانند. در انتخاب کارت گرافیک برای کاربری گیمینگ طبق توصیه تجربی بهتر از قیمت کارت گرافیک تقریبا یک و نیم برابر قیمت پردازنده باشد.

کاربری گیمینگ کامپیوتر
کاربری گیمینگ کامپیوتر

مورد سوم همان نرم افزارهای گرافیکی برداری مانند مورد دوم بار پردازشی بروی کارت گرافیک است اما در این سیستم ها باید از کارت های گرافیک مخصوص به خود استفاده نمایید. مانند سری Quadro شرکت Nvidia. محدوده قیمتی این کارت ها نیز مانند مورد دوم است.

به یاد داشته باشید می توانید کاربری خود را هم پردازش محور و هم گیمینگ معرفی نموده و هم پردازنده و هم کارت گرافیک را قوی انتخاب نمایید اما کاربری دوم و سوم با یکدیگر تفاوت دارند و در نهایت می بایست یا سری ۱۰ انویدیا را انتخاب نمایید یا سری کوادرو.

پس از تعریف کاربری سیستم مهمترین عامل در خرید کارت گرافیک بودجه معین شده برای خرید است. زیرا هرچه بودجه بیشتری (البته سقف بهینه بودن دارد)صرف خرید کارت گرافیک نمایید نرم افزارها یا بازی های شما روان تر اجرا خواهند شد و همچنین مدت زمان بیشتری میتوانید از سیستم خود با راندمان بالا استفاده نمایید. در صورت محدود بودن بودجه نیز می توانید تمامی موارد کاربری فوق را با انتخاب یک کارت گرافیک متناسب با بودجه خود توسط همین مقاله در قسمت معرفی بهترین کارت های گرافیک ماه انتخاب نمایید.

راهنمای خرید کارت گرافیک با استفاده از بنچمارک

یکی از موثرترین راه‌ها برای مقایسه کارت گرافیک بنچمارک است. بنچمارک به شما نخواهد گفت که سرعت یک کارت گرافیک برای یک بازی یا برنامه چقدر است اما اگر بین خرید دو کارت گرافیک مردد هستید می توانید با خواندن نتایج بنچمارک قدرت دو کارت گرافیک را مقایسه نمایید و با توجه به اختلاف قیمت آنها انتخاب خود را انجام دهید.

Nvidia-GTX-1070-vs-Nvidia-GTX-1060-6GB
Nvidia-GTX-1070-vs-Nvidia-GTX-1060-6GB

نمونه: هم اکنون بین خرید دو کارت گرافیک GTX 1070 8GB و GTX 1060 6GB مردد هستیم. قیمت کارت MSI 1070 8GB Gaming X هم اکنون ۵ میلیون تومان و MSI 1060 6GB Gaming X هم اکنون ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان است. با استفاده از سایت Userbenchmark بنچمارک دو کارت بالا را قرائت می کنیم. کارت ۱۰۷۰ متوسط بنچمارک کارت ۱۰۷۰ مقدار ۹۸٫۴ و کارت ۱۰۶۰ مقدار ۷۰٫۹ است. قیمت کارت ۱۰۷۰ مقدار ۴۳ درصد بیشتر و راندمان آن ۳۹ درصد بالاتر از کارت ۱۰۶۰ است. در صورتی که این درصد راندمان بالاتر باشد توصیه به خرید کارت ۱۰۷۰ خواهد بود و در صورتی که درصد راندمان با اختلاف زیادی پایین تر باشد خرید ۱۰۷۰ توصیه نمی شود. در این مثال با توجه به نزدیک بودن درصد راندمان و قیمت به یکدیگر توصیه می شود در صورت تامین بودجه کارت ۱۰۷۰ را تهیه نمایید.

ترکیب پردازنده و کارت گرافیک

در سیستم های مخصوص گیمینگ برای تمام بازی‌ها و تمام تنظیمات و حتی گاهی اوقات قوی‌ترین کارت‌های گرافیکی، همیشه نیازی به استفاده از قوی‌ترین پردازنده‌های بازار نیست. پیشنهاد بهترین کارت گرافیک های این ماه همین مقاله APU-های AMD در پایین‌ترین رده‌ برای سیستم‌های مناسب بازی با گرافیک مجتمع توصیه شده‌اند و به تدریج که بودجه افزایش پیدا می‌کند، از پردازنده‌های Core i3 در کنار کارت‌های گرافیک رده پایین و رده میانی مثل GTX 1050 Ti و GTX 1060 بهره‌گیری شده است تا بهترین ترکیب قطعات با ارائه‌ی بهترین نرخ فریم در بازی‌های جدید به دست آید. سیستم رده بالا هم حداقل با مدل‌های Core i5 توصیه شده‌اند و کارت‌های گرافیکی GTX 1070 و GTX 1080 را در بر گرفته‌اند. سرانجام در مقاله‌ی پایانی هم پردازنده‌های Core i7 در کنار پرچمدارهای فعلی گرافیک دنیا یعنی GTX 1080 Ti به عنوان گزینه‌های منتخب برای بازی معرفی شده‌اند. (در زمان نگارش این مقاله کارت گرافیک‌های RTX 2080 Ti و RTX 2080 و RTX 2070 شرکت انویدیا معرفی شده‌اند ولی عرضه جهانی نشده‌اند)

gpu-cpu-best-combination
gpu-cpu-best-combination

در اینجا قصد داریم قطعات توصیه شده در هر رده‌ی بودجه‌ای را با چیدمانی تازه و بر اساس کارت گرافیک و پردازنده‌‌ی متناسب با آن فهرست کنیم تا همان اطلاعات در قالبی متفاوت و با تمرکز بر پیوند دو قطعه‌ی اصلی و تاثیرگذار در پی‌سی‌های مخصوص بازی قابل گزینش و ارزیابی باشند:

رده بودجه ایپردازندهکارت گرافیک
پایینIntel Core i3-7100GeForce GTX 1050Ti
متوسطIntel Core i3-8100GeForce GTX 1060
متوسطAMD Ryzen 5 1500XGeForce GTX 1060
بالاIntel Core i5 8400GeForce GTX 1070
بالاAMD Ryzen 5 1600GeForce GTX 1070
بالاIntel Core i5 8600KGeForce GTX 1070
حرفه ایIntel Core i5 8600KGeForce GTX 1080
حرفه ایAMD Ryzen 7 1700GeForce GTX 1080
حرفه ایIntel Core i7 7700KGeForce GTX 1080
حرفه ایIntel Core i7 8700KGeForce GTX 1080 Ti

در هر رده‌ی بودجه‌ای ابتدا بهترین کارت گرافیک از بین گزینه های مطرح با نسبت قیمت به راندمان بالا در آن رده انتخاب می‌شود و در اقدام بعدی هم بهترین پردازنده با توجه به قیمت و بالاترین راندمان در گستره‌ی متنوعی از بازی‌های بررسی شده انتخاب و توصیه می‌شود. دقت داشته باشید که بهترین پردازنده در هر رده‌ی بودجه‌ای الزاما قوی‌ترین پردازنده از نظر تعداد هسته‌ها و قدرت اسمی در بنچمارک‌ها نیست و توان بالای پردازش موازی در برنامه‌های محاسباتی یا ویدیویی هم صرفا به معنای راندمان بهتر در بازی‌ها تعبیر نخواهد شد.

کیفیت کارت های تولیدی تفاوت چندانی ندارد

در انتخاب کارت‌های گرافیک میان سازندگان مختلف، خیلی حساسیت به خرج ندهید، معمولاً درمدل‌های با پردازنده و حافظه یکسان اختلاف کارایی خیلی محسوس نیست، مگر در مواردی که قصد اورکلاک کارت (در ادامه مقاله توضیح داده شده است) را داشته باشید.

Graphic Cards
Graphic Cards

فریب گفته فروشندگان در تعریف و تمجید از برخی سازندگان و یا تخریب برخی دیگر را نخورید، هیچ “سازنده بد” و یا “بی‌ کیفیتی که زود خراب می‌شود”، وجود ندارد. کلیه کارت‌های گرافیک با هماهنگی انویدیا و AMD تولید می‌شوند و می‌بایست همه آن‌ها از شرایط لازم برخوردار باشند تا اجازه فروش پیدا کنند. اگر خواهان کارایی بالا‌تر اما بدون دردسر و نگرانی از اورکلاکینگ هستید، مدل‌های سفارشی با فرکانس پیش فرض بالا‌تر یا‌‌ همان مدل‌های از پیش اورکلاک شده را انتخاب کنید. این کارت ها معمولا با پسورد O یا OC عرضه می شوند. پردازنده‌های گرافیکی رده پایین و میان رده نظیر GTX 750 ،GTX 750 Ti ،GTX 950 ،GTX 960 و RX 470 واقعاً به خنک کننده‌های بزرگ و سه فن نیاز ندارند، اگر اختلاف قیمت‌ها زیاد بود، از خرید مدل‌های با خنک کننده حرفه‌ای پرهیز کنید.

میزان مصرف انرژی و حرارت تولیدی: یکی دیگر از مشخصات مهم و تاثیر گذار پردازنده‌های گرافیکی توان حرارتی یا TDP است. این مقدار بر اساس وات بیان می‌شود و افزون بر نشان دادن حداکثر توان مصرفی پردازنده گرافیکی، میزان حرارت تولید شده را نیز نشان می‌دهد. TDP از لیتوگرافی، فناوری ساخت، تعداد ترانزیستورهای بکار رفته در تراشه و معماری آن تاثیر می پذیرد. از این رو TDP پایین‌تر به معنای خنک‌تر بودن و مصرف کمتر انرژی است. نسل‌های جدید معمولاً نسبت به نسل‌های پیشین توان حرارتی کمتری دارند و از این رو پردازنده‌های گرافیکی جدید، بهره وری بالاتری از انرژی دارند و خنک‌تر و کم مصرف‌تر هستند. با توجه به TDP کارت گرافیک و مصرف دیگر اجزای کامپیوتر، می‌بایست از کافی بودن توان منبع تغذیه مطمئن شد. حداقل پاوری که بتواند یک کارت گرافیک را تغذیه کند ۳۵۰ وات است. در جدول ذیل منبع تغذیه پیشنهادی برای کارت های گرافیک پر مصرف آورده شده است ولی جهت اطمینان بیشتر می توانید با مراجعه به سایت Outervision  توان مناسب کامپیوتر خود را محاسبه کنید.

چیپ کارت گرافیکمنبع تغذیه (PSU) پیشنهادی (وات)
GTX TITAN Z ۷۵۰
R9 Fury X ۶۵۰
R9 Fury ۶۲۰
GTX TITAN X ۶۰۰
GTX TITAN BALCK ۶۰۰
GTX 1080 Ti ۶۰۰
GTX 1080 ۵۲۰
GTX 1070 ۵۰۰
GTX 1060 ۴۵۰
GTX 980 Ti ۶۰۰
GTX 980 ۵۲۰
GTX 970 ۵۰۰
برای مصرف عادی و کارت گرافیک های رایج انتخاب پاور ۵۵۰ وات تقریبا جوابگوی نیاز خواهد بود.
نکته مهم: ترجیحاً هیچگاه از کانکتورهای مبدل تغذیه برای کارت‌های گرافیک استفاده نکنید، چرا که احتمال آسیب دیدن خود کارت گرافیک و حتی منبع تغذیه وجود دارد. پس می‌بایست خود منبع تغذیه کانکتورهای لازم را داشته باشد.
از ترکیب کارت گرافیک قدرتمند یا حرفه‌ای با پردازنده (CPU) رده پایین و میان رده پرهیز کنید، چرا که باعث ایجاد گلوگاه و عدم امکان استفاده از پتانسیل کامل کارت گرافیک می‌شود.

انواع روش های استفاده از پردازنده گرافیکی

زمانی اصلی ترین هدف کارت‌های گرافیک خروجی گرفتن تصویر بود و اغلب محاسبات پردازشی توسط پردازنده مرکزی (CPU) انجام می‌شد. اما امروزه این مسئله بکلی منتفی شده است و با ورود پردازنده گرافیکی ادغام شده یا مجتمع که بعضاً از آن به عنوان آنبورد (on-board) یاد می‌کنند، دیگر برای خروجی گرفتن تصویر و انجام امور پردازشی مربوط به آن، نیازی به کارت گرافیک مستقل نیست و می‌توان از پردازنده گرافیکی تعبیه شده برای این کار بهره گرفت.

ادغام پردازنده گرافیکی در پردازنده اصلی
ادغام پردازنده گرافیکی در پردازنده اصلی
"پردازندهشماره ۱-هسته پردازنده اصلی در یک برد پردازنده بدون پردازنده گرافیکی مجتمع (CPU)
شماره ۲- هسته پردازنده گرافیکی مجتمع روی برد به همراه پردازنده اصلی (APU) شماره ۳- هسته پردازنده اصلی در یک برد پردازنده با پردازنده گرافیکی مجتمع (APU) شماره ۴- هسته پردازنده گرافیکی جدا روی برد کارت گرافیک (GPU)

همانطور که در دو تصویر بالا مشاهده کردید پردازنده‌های گرافیکی به دو صورت مجتمع (ادغام شده) و مستقل استفاده می‌شوند. روش ادغام پردازنده گرافیکی (Integrated) به عنوان یک روش جایگزین برای استفاده از یک کارت گرافیک است. در این روش می‌توان پردازنده گرافیکی را به مادربرد (Motherboard) یا واحد پردازنده مرکزی (CPU) منتقل کرد. به هر دو روش ادغام کردن گرافیک (Integrated) می‌گویند. پیاده‌سازی‌های مبتنی بر مادربرد گاهی معمولا به نام <<گرافیک on-board>> نامیده می‌شود. در حالی که پیاده‌سازی‌های مبتنی بر واحد پردازنده مرکزی <<APU>> نامیده می‌شوند. تقریباً تمام مادربردهای دسکتاپ با گرافیک مجتمع اجازه می‌دهد تا پردازنده گرافیکی ادغام شده در بایوس غیر فعال شوند. این مادربردها دارای یک اسلات مخصوص کارت گرافیک از نوع PCI یا (PCI Express (PCI-E برای اضافه کردن کارت گرافیک با کارایی بالا به جای گرافیک مجتمع شده هستند.

هر کدام از روش های استفاده از پردازنده گرافیکی به صورت مستقل و مجتمع خصوصیات خاص به خودش را دارد و کاربر با توجه به این موارد باید انتخاب مناسب به کارکرد خود را انجام دهد.

ویژگیگرافیک مستقلگرافیک مجتمع
قدرت پردازشیقدرت بیشترقدرت کمتر
قیمتقیمت بیشترقیمت کمتر
مصرف برق مصرف برق بیشترمصرف برق کمتر
امکان تعویضبه راحتی قابل تعویضغیر قابل تعویض
دفع گرماییراه کارهای مستقل و بهینه برای خنک کنندگیاستفاده از خنک کننده پردازنده
سایراستفاده از منابع مستقل جهت پردازشاستفاده از حافظه رم به عنوان حافظه گرافیکی
در برخی موارد وقتی کارت گرافیک on-board در مادربرد از کار می‌افتد ما می‌توانیم با اتصال کارت گرافیک اختصاصی به مادربرد مشکل عدم نمایش تصویر را حل کنیم. گاهی اوقات هر دو گرافیک مجتمع و کارت گرافیک اختصاصی می‌توانند به‌ طور همزمان برای نمایش روی مانیتورهای جداگانه استفاده شوند. با استفاده از APU های شرکت AMD و اتصال کارت گرافیک مستقل با پردازنده گرافیکی شرکت AMD می توان با ویژگی Crossfire این دو پردازنده گرافیکی را یکپارچه کرد. ارتقاء به یک کارت گرافیک اختصاصی از بار محاسبات پردازنده و حافظه اصلی سیستم (RAM) می‌کاهد، بنابراین نه تنها پردازش گرافیکی سریعتر خواهد بود بلکه عملکرد کلی کامپیوتر نیز بهبود می‌یابد.

پیشنهاد بهترین کارت های گرافیک این ماه

بودجه: تا ۱،۳۰۰،۰۰۰  کاربری: مصارف عمومی تا گیمینگ تفننی

پردازنده‌های جدید Ryzen 3 2200G و Ryzen 5 2400G با گرافیک مجتمع VEGA معرفی و عرضه شده‌اند و با توجه به توانایی خوبی که در اجرای بازی‌‌های جدید با کیفیت و راندمان متوسط دارند، آنها را در فهرست پیشنهادی قرار دادیم.

i5-8400 vs ryzen 5 2400G
i5-8400 vs ryzen 5 2400G

Ryzen 5 2400G دارای چهار هسته پردازشی فیزیکی با توانایی اجرای هم زمان هشت Thread با فرکانس پایه ۳٫۶۰ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۳٫۹۰ گیگاهرتز است. این پردازنده دارای دو مگابایت حافظه کش سطح دوم (۵۱۲ کیلوبایت به ازای هر هسته) و ۴ مگابایت حافظه کش سطح سوم مشترک بین همه هسته‌ها است. پردازنده گرافیکی Radeon Vega 11 بکار رفته، دارای ۷۰۴ پردازنده جریانی با فرکانس ۱۲۵۰ مگاهرتز است. این پردازنده دارای کنترلر حافظه DDR4 دو کاناله با توانایی پشتیبانی از فرکانس ۲۹۳۳ مگاهرتز است. Ryzen 3 2200G گونه ارزان‌تر و البته ضعیف‌تر مدل قبلی است. این پردازنده نیز دارای چهار هسته پردازشی است اما خبری از فناوری SMT نیست. فرکانس پایه هسته ۳٫۵۰ گیگاهرتز و فرکانس بوست آن ۳٫۷۰ گیگاهرتز است. حجم حافظه کش با مدل قبلی برابر است. افزون بر فقدان فناوری SMT، پردازنده گرافیکی مجتمع این مدل ضعیف‌تر است و ۵۱۲ پردازنده جریانی با فرکانس ۱۱۰۰ مگاهرتز دارد.

پیشنهاد اول: استفاده از Ryzen 3 2200G به همراه ۸GB حافظه رم DDR4 2400 (قیمت پردازنده در تاریخ نگارش: ۹۲۰،۰۰۰ تومان)

AMD RYZEN 3 2200G
AMD RYZEN 3 2200G

از این پردازنده نمی‌توان انتظار بالایی داشت، اگر دیدن فیلم‌هایی با کیفیت بالا، گشت و گذار در اینترنت، کار با ایمیل یا ویرایش و کار با اسناد مدنظر شما باشد این سیستم می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. به دلیل قیمت مناسب این APU و همچنین بازده بالای گرافیکی نسبت به سایر APU ها این پردازنده را به عنوان اولین پیشنهاد مطرح می کنیم.

پیشنهاد دوم: استفاده از Ryzen 5 2400G به همراه ۸GB حافظه رم DDR4 2400 (قیمت پردازنده در تاریخ نگارش: ۱،۴۸۰،۰۰۰ تومان)

AMD RYZEN 5 2400G
AMD RYZEN 5 2400G

مزیت این رده پردازنده‌ها نه در سرعت پردازش آنها، بلکه در قدرت پردازنده گرافیکی مجتمع شده در آن است که نه تنها از گرافیک پردازنده‌های هم‌رده‌ی اینتلی خود بسیار بیشتر بلکه قدرت آن در صورت استفاده از حافظه رم مناسب از کارت GT 1030 بیشتر خواهد بود. البته سخت است که بتوان قدرت گرافیکی در این سطح را برای تمام بازی‌های مطرح پی‌سی مناسب تعبیر کرد، اما چون انتخاب قطعات در این رده‌ی قیمتی استفاده از گرافیک Onboard توجیه بیشتری دارد، به عنوان یک پیشنهاد مطرح کردیم. انتخاب پردازنده‌ای که گرافیک مجتمع آن قوی‌تر از مدل‌های مشابه باشد، تیری است که می‌توان با آن دو هدف را نشانه گرفت. استفاده از دو ماژول رم ۴ گیگابایتی هم کمترین توصیه‌ی ممکن برای استفاده در سیستم عامل‌های امروزی و اجرای یک یا دو برنامه‌ی کاربردی بصورت همزمان است، اما با توجه به تفاوت قیمت کیت‌های ۸ و ۱۶ گیگابایتی، صرفه با خرید کیت‌های دوتایی ۱۶ گیگابایتی است. در مورد فرکانس کاری رم منتخب هم بهتر است یادآوری کنیم که در صورت به کارگیری ماژول‌ های سریع‌تر، راندمان گرافیک مجتمع نیز به همان نسبت بالاتر خواهد رفت و این یکی از خصیصه‌های خوب پردازنده‌های رایزن سری G است. *گفتنی است که همین سیستم رده پایین را هم می‌توان با اضافه کردن کارت گرافیکی مجزا برای بازی با تنظیمات پایین یا برنامه‌های ویرایش گرافیکی مثل فتوشاپ توانمندتر کرد. البته چون در سیستم ما پردازنده‌ی ساخت AMD استفاده کرده‌ایم با خرید یکی از کارت‌های گرافیکی ساخت AMD و فعال کردن فناوری CrossFire می‌توان گرافیک مجتمع در این APU را با قدرت گرافیکی کارت مجزا یکپارچه کرد و راندمان بالاتری گرفت. برای بازی قیمتی تا ۱،۲۰۰،۰۰۰ تومان می توان دو کارت گرافیک جهت یکپارچه سازی با پردازنده های رایزن پیشنهاد کرد. پیشنهاد اول استفاده از XFX-R7-240-4GB با قیمت ۶۲۰،۰۰۰ تومان، پیشنهاد دوم استفاده از ASUS-MINI-R7360-2G با قیمت ۸۹۵،۰۰۰ تومان  و اگر خواهان قدرتی بالاتر هستید پیشنهاد سوم ASUS RX550-4G GDDR5 با برچسب قیمتی ۱،۱۹۵،۰۰۰ تومان  خواهد بود.

XFX-R7-240-4GB
XFX-R7-240-4GB
ASUS-MINI-R7360-2G
ASUS-MINI-R7360-2G
ASUS RX550-4G GDDR5
ASUS RX550-4G GDDR5

پیشنهاد سوم: استفاده از MSI GEFORCE GTX 1050 2GT OC حدود قیمت: ۱،۳۰۰،۰۰۰ تومان

با این بودجه سراغ یکی از محصولات انویدیا رفته ایم. GeForce GTX 1050 یک کارت گرافیک رده معمولی مبتنی بر پردازنده گرافیکی GP107 و ریز معماری Pascal است. این محصول قدرت کافی برای اجرای بازی های سبک MOBA در وضوح HD و Full-HD را داراست.

MSI GEFORCE GTX 1050 2GT OC
MSI GEFORCE GTX 1050 2GT OC

دارای ۶۴۰ هسته CUDA در قالب ۵ واحد SM، تعداد ۴۰ واحد TMU،تعداد ۳۲ واحد ROP و ۲ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 با رابط ۱۲۸ بیتی است. فرکانس پایه هسته ۱۳۵۴ مگاهرتز، فرکانس بوست هسته ۱۴۵۵ مگاهرتز و فرکانس حافظه ۷٫۰۰ مگاهرتز است. توان طراحی گرمایی این محصول تنها ۷۵ وات است و در طراحی منطبق بر مشخصات مرجع به کانکتور تغذیه مجزا نیاز نیست. با اینکه GTX 1050 نسبتاً کارایی خوبی در ازای پولی که صرف می کنید ارائه می کند، اما توصیه می شود به جای خرید مدل های گران قیمت آن، سراغ GTX 1050 Ti بروید که ضمن ارائه کارایی بهتر، به ۴ گیگابایت حافظه ویدیویی مجهز است.

پیشنهاد چهارم: استفاده از ASUS Phoenix-GTX-1050-Ti-4GB   حدود قیمت: حدود ۱،۷۰۰،۰۰۰ تومان

با این بودجه می توانید آخرین کارت گرافیک میان رده انویدیا را تهیه کنید. GeForce GTX 1050 Ti یک انتخاب بسیار خوب برای گیمینگ در وضوح Full HD و اجرای جدیدترین بازی های روز با جزئیات تا متوسط است. این کارت گرافیک نیز بر پایه ریزمعماری Pascal انویدیا و فناوری ساخت ۱۴ نانومتری است.

ASUS Phoenix-GTX-1050-Ti-4GB
ASUS Phoenix-GTX-1050-Ti-4GB

GeForce GTX 1050 Ti دارای ۷۶۸ هسته CUDA در قالب ۶ واحد SM،تعداد۴۸ واحد TMU،تعداد ۳۲ واحد ROP و ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 با رابط ۱۲۸ بیتی است. فرکانس پایه هسته ۱۲۹۰ مگاهرتز و فرکانس بوست هسته ۱۳۹۲ مگاهرتز است. فرکانس حافظه ۷٫۰۰ گیگاهرتز است و پهنای باند حافظه ۱۱۲ گیگابایت بر ثانیه را ارائه می کند. توان طراحی گرمایی این کارت تنها ۷۵ وات است و در طراحی مرجع به کانکتور تغذیه مجزا نیاز نیست.

پیشنهاد پنجم: استفاده از ASUS DUAL-GTX1060-O3G GDDR5 حدود قیمت: ۲،۷۵۰،۰۰۰

مدل ۳ گیگابایتی GeForce GTX 1060 انویدیا گزینه خوبی برای بازی است. این کارت گرافیک کم مصرف، بهینه و یک انتخاب بسیار خوب برای گیمینگ ۱۰۸۰P است.

ASUS DUAL-GTX1060-O3G GDDR5
ASUS DUAL-GTX1060-O3G GDDR5

مدل ۳ گیگابایتی GeForce GTX 1060 مبتنی بر پردازنده گرافیکی GP106 با فناوری ساخت ۱۶ نانومتری بوده و دارای تعداد ۱۱۵۲ واحد سایه زنی یا هسته CUDA، تعداد ۷۲ واحد TMU و ۴۸ واحد ROP می باشد. توان طراحی گرمایی این پردازنده گرافیکی ۱۲۰ وات است. در نظر داشته باشید GTX 1060، مدل ۶ گیگابایتی نیز دارد که افزون بر حجم بیشتر حافظه گرافیکی، در مورد پردازنده گرافیکی نیز تفاوت هایی دارد و مدل ۶ گیگابایتی پردازنده قوی‌تری دارد. بنابراین اگر بودجه شما این امکان را به شما می دهد، بدون کوچکترین تردیدی سراغ مدل ۶ گیگابایتی آن بیشتر بروید.

پیشنهاد ششم با همان قیمت: استفاده از ASUS EX-RX570-O4G

همانند مدل قبل کم مصرف و تقریبا پر قدرت محسوب می شود. AMD Radeon RX 570 بر پایه ریزمعماری Polaris و فناوری ساخت ۱۴ نانومتری FinFET است. کارت های گرافیک RX 570 به راحتی بازی های روز را با جزئیات بالا و نرخ فریم دهی مطلوب اجرا می کنند.

ASUS EX-RX570-O4G
ASUS EX-RX570-O4G

Radeon RX 570 مبتنی بر پردازنده گرافیکی Polaris 20 XL با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری بوده و دارای تعداد ۲۰۴۸ واحد سایه زنی یا پردازنده جریانی، تعداد ۱۲۸ واحد TMU و ۳۲ واحد ROP است. توان طراحی گرمایی این پردازنده گرافیکی ۱۲۰ وات است.

پیشنهاد هفتم: استفاده از Zotac GeForce GTX 1060 AMP! Edition 6GB حدود قیمت: ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کارت گرافیک ۶ گیگابایتی GTX 1060 نه تنها بازی های روز را با جزئیات خوب در وضوح Full HD با نرخ فریم دهی تا ۶۰ فریم اجرا می کند، بلکه می توان آخرین بازی‌ها را در وضوح ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل با نرخ فریم دهی حداقل ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا کرد. این کارت گرافیک از ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5  بهره می‌برد که پهنای باند حافظه ۱۹۲ گیگابایت بر ثانیه را فراهم می‌کند.

Zotac GeForce GTX 1060 AMP! Edition 6GB
Zotac GeForce GTX 1060 AMP! Edition 6GB

مدل ۶ گیگابایتی GeForce GTX 1060 مبتنی بر پردازنده گرافیکی GP106 با فناوری ساخت ۱۶ نانومتری بوده و دارای تعداد ۱۲۸۰ واحد سایه زنی یا هسته CUDA،تعداد ۸۰ واحد TMU و ۴۸ واحد ROP است. توان طراحی گرمایی این پردازنده گرافیکی ۱۲۰ وات است.

پیشنهاد هشتم: استفاده از MSI RADEON RX 580 ARMOR 8G OC حدود قیمت: ۳،۱۰۰،۰۰۰

با این بودجه می توانید مدل ۸ گیگابایتی AMD Radeon RX 580 یا مدل ۶ گیگابایتی GeForce GTX 1060 انویدیا را برای اجرای بازی های روز با سطح تنظیمات متوسط تا بالا در وضوح تصویر Full HD تهیه کنید.

MSI-RADEON-RX-580-ARMOR-8G-OC
MSI-RADEON-RX-580-ARMOR-8G-OC

AMD Radeon RX 580 مبتنی بر پردازنده گرافیکی Polaris 20 XTX با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری بوده و دارای تعداد ۲۳۰۴ واحد سایه زنی یا پردازنده جریانی، ۱۴۴ واحد TMU و ۳۲ واحد ROP است. توان طراحی گرمایی این پردازنده گرافیکی ۱۸۵ وات است.

پیشنهاد نهم: استفاده از EVGA GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB حدود قیمت: ۳،۸۰۰،۰۰۰ تومان

اگر تصمیم گرفته اید تا یک کارت گرافیک یگانه با کارایی بالا برای اجرای هرچه غنی تر بازی ها تهیه کنید، GeForce GTX 1070 همانی است که به دنبال آن هستید.
EVGA GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0 8GB GDDR5
EVGA GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0 8GB GDDR5

GTX 1070 گونه تقلیل یافته‌ای از GTX 1080 است. در حقیقت انویدیا با تقلیل تعداد هسته‌های CUDA، تعداد واحد‌های TMU و کاهش فرکانس پردازشی، از‌‌ همان پردازنده گرافیکی بکار رفته در GTX 1080، محصول دیگری به نام GTX 1070 خلق کرده است. کارت‌های گرافیک مبتنی بر GTX 1070 دارای ۸ گیگابایت حافظه GDDR5 با رابط ۲۵۶ بیتی هستند. کارت‌های گرافیک GTX 1070 بازی های روز را در وضوح Full HD می بلعند و می توانید برای وضوح بالاتر نیز روی آن حساب کنید. GeForce GTX 1070 مبتنی بر تراشه GP104 با فناوری ساخت ۱۶ نانومتری بوده و دارای تعداد ۱۹۲۰ واحد سایه زنی یا هسته CUDA،ا۱۲۰ واحد TMU و ۶۴ واحد ROP می باشد. توان طراحی گرمایی این این پردازنده گرافیکی ۱۵۰ وات است.

پیشنهاد دهم:استفاده از ASUS ROG STRIX-GTX1080-8G-GAMING حدود قیمت: ۵،۲۰۰،۰۰۰ تومان

اگر با این بودجه خواهان اجرای بازی ها با حداکثر جزئیات و نرخ فریم دهی بالا هستید، انتخاب بهتری از GeForce GTX 1080 وجود ندارد. کارت گرافیک GTX 1080 قادر به اجرای بازی ها در وضوح تصویر های بالا است.

ASUS ROG STRIX-GTX1080-8G-GAMING
ASUS ROG STRIX-GTX1080-8G-GAMING

GeForce GTX 1080 مبتنی بر پردازنده گرافیکی GP104 با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری بوده و دارای تعداد ۲۵۶۰ واحد سایه زنی یا هسته CUDA،تعداد ۱۶۰ واحد TMU و ۶۴ واحد ROP است. توان طراحی گرمایی این پردازنده گرافیکی ۱۸۰ وات است.

* هرچند در تاریخ نگارش کارت Inno3D iChill GTX 1080 X3 8GB نیز در بازار با قیمت ۴،۸۴۰،۰۰۰ تومان به فروش می رسد و می تواند در این رده قیمتی انتخاب شود اما به دلیل آپدیت سریع درایور توسط شرکت ASUS و خدمات بهتر گارانتی کارت فوق پیشنهاد می گردد.

در نهایت پیشنهاد یازدهم: استفاده از Zotac GTX 1080 Ti AMP Extreme Core Edition 11GB حدود قیمت: ۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سرانجام اگر تصمیم گرفته اید تا فریم ها را به سرحد جنون برسانید و سیستم خود را برای بازی های آینده تجهیز کنید؛ انتخاب بهتری از GeForce GTX 1080 Ti وجود ندارد. این کارت‌های گرافیک در وضوح تصویرهای بالا و به ویژه ۴k عملکرد بسیار خیره کننده ای دارد. GTX 1080 Ti از ۱۱ گیگابایت حافظه ویدئویی GDDR5X با رابط ۳۵۲ بیتی بهره می برد.

Zotac ZT-P10810F-10P GTX 1080 Ti AMP Extreme Core Edition 11GB
Zotac ZT-P10810F-10P GTX 1080 Ti AMP Extreme Core Edition 11GB

GeForce GTX 1080 Ti مبتنی بر پردازنده گرافیکی GP102-350-K1-A1 با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری بوده و دارای تعداد ۳۵۸۴ واحد سایه زنی یا هسته CUDA،۲۲۴ واحد TMU و ۸۸ واحد ROP است. توان طراحی گرمایی این پردازنده گرافیکی ۲۵۰ وات است.

سایر مشخصات

رابط های برنامه نویسی(API):

برای ترسیمات گرافیکی؛ پردازنده گرافیکی از کتاب خانه‌های برنامه نویسی استفاده می‌کند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به DirectX اشاره کرد. پشتیبانی از رابط‌های برنامه نویسی متعدد یک مزیت محسوب می‌شود اما از آنجایی که این کتابخانه‌های برنامه نویسی همواره به روز و نسخه‌های جدیدی از آن‌ها عرضه می‌شود، ممکن است که پردازنده گرافیکی از همه آن‌ها و یا جدید‌ترین‌ها پشتیبانی نکند. از این رو باز هم توصیه می‌شود که به سراغ پردازنده‌های گرافیکی بروید که حداکثر یک سال از زمان معرفی آن‌ها می‌گذرد.

فناوری های مورد پشتیبانی:

سازندگان پردازنده‌های گرافیکی معمولاً فناوری‌های نرم افزاری را نیز ارائه می‌کنند که از دست می‌توان به FreeSync، G-SYNC، و TressFX اشاره کرد. سازندگان پردازنده‌های گرافیکی در ارائه این فناوری‌ها برای محصولات مختلف، همواره سیاست گذاری‌های خاصی را اعمال کنند. از این رو ممکن است که برخی فناوری‌ها صرفاً به نسل‌ها و محصولات خاصی و بدون لحاظ قیمت محدود شود. از این رو تهیه محصولات جدید‌تر می‌تواند با شانس بیشتری برای برخورداری از فناوری‌های آتی همراه باشد. در زیر لیست فناوری‌های ارائه شده از سوی هر دو انویدیا و AMD آمده است.

تکنولوژی PhysX
تکنولوژی PhysX
NVIDIA AMD
SLI CrossFire
۳D Vision Surround Eyefinity
۳D Vision HD3D
GPU Boost 2.0 Overdrive
Hairworks TressFX
G-Sync FreeSync
NVLink Mantle
Physx AMP
MFAA TrueAudio
TXAA LiquidVR
OPTIX
VXGI
DSR

ASIC quality یا کیفیت تراشه: 

احتمالاً ASIC quality را در مورد کارت‌های گرافیک از زبان افراد مختلفی شنیده‌اید، اما به راستی ASIC quality چیست و چه اهمیتی دارد؟ در دل تراشه‌ها از جمله پردازنده‌های گرافیکی (GPU)، قطعه سیلیکونی قرار دارد که اجزای الکترونیکی تراشه بر روی آن قرار گرفته‌اند. در هنگام ساخت، تعداد زیادی از آن‌ها از یک قطعه سیلیکونی ساخته و سپس برش داده می‌شوند و هریک از آن‌ها یک تراشه کامل است. از یک ورقه سیلیکونی، ده‌ها و حتی صد‌ها تراشه ساخته می‌شود. ویفرهای سیلیکونی که از آن‌ها تراشه‌ها ساخته می‌شوند، دایره‌ای شکل بوده و اجزای تراشه‌ها بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند. اما کیفیت تراشه یا ASIC quality چیست؟

ویفیر سیلیکون پردازنده
ویفیر سیلیکون پردازنده

همانطور که گفته شد، هنگام ساخت تراشه‌ها، بر روی یک ویفر سیلیکونی دایره‌ای شکل، چندین تراشه قرار می‌گیرد، یا به عبارتی از هر قطعه، چندین تراشه ساخته می‌شود، بر اساس تجربه و بررسی‌های مختلف، تراشه‌هایی که در بخش مرکزی‌تر این قطعه قرار دارند، کیفیت بهتری نیز دارند. برای درک بهتر این مسئله، یک چاپگر معمولی را در نظر بگیرید؛ فرض کنید که نوشته‌های وسط برگه‌هایی که چاپ می‌شوند، کیفیت بهتری نسبت به حاشیه‌های آن دارند و هر چه که از وسط برگه‌ها فاصله بگیریم و به حاشیه‌های آن نزدیک شویم، کیفیت نوشته‌ها کاهش یابد. در ساخت تراشه نیز چنین است و هرچه که از هسته ویفر سیلیکونی فاصله می‌گیریم، کیفیت تراشه کاهش می‌یابد.

ویفیر سیلیکون پردازنده
ویفیر سیلیکون پردازنده

برای کیفیت تراشه‌ها یک حداقل مشخص وجود ندارد اما در هنگام ساخت تراشه‌ها، در صورتی که کیفیت تراشه نهایی کمتر از یک مقدار مشخص باشد، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما کیفیت تراشه چه اهمیتی دارد؟ می‌توان گفت که هرچه کیفیت تراشه بالا‌تر باشد، بهتر است، اما نه لزوماً. کیفیت تراشه بیشتر در اورکلاکینگ اهمیت می‌یابد و گاهاً دیده می‌شود که یک اورکلاکر، ده‌ها و حتی صد‌ها کارت گرافیک را برای دستیابی به تراشه‌ای با کیفیت بالا، تست می‌کند. اما اهمیت خود ASIC quality در چیست؟

برنامه GPU-Z در حال نمایش ASIC quality
برنامه GPU-Z در حال نمایش ASIC quality

کیفیت پایین: هرچه که کیفیت تراشه پایین‌تر باشد، برای پایدار شدن ولتاژ بیشتری می‌طلبد و همزمان انرژی بیشتری مصرف می‌کند. همچنین پتانسیل اورکلاکینگ آن با خنک کننده‌های معمولی (بادی/ایر) پایین‌تر است. بنابراین زیاد نمی‌توان آن را با خنک کننده خود کارت گرافیک اورکلاک کرد. تراشه های با ASIC quality پایین، پتانسیل اورکلاکینگ بالاتری تحت نیتروژن مایع و آب دارند اما با خنک کننده های معمولی، پتانسیل اورکلاکینگ پایین تری دارند. کیفیت بالا: هرچه که کیفیت تراشه بالا‌تر باشد، با ولتاژ کمتری پایدار می‌شود انرژی کمتری نیز مصرف می‌کند. این دو باعث می‌شوند تا تراشه پتانسیل اورکلاکینگ بالاتری داشته باشد. بنابراین تراشه‌های با ASIC quality بالا، برای کسانی که مایل به اورکلاک آن باشند، مطلوب‌تر است. با خواندن توضیحات فوق احتمالاً همه ما خواهان کارت‌های گرافیک با بالا‌ترین کیفیت تراشه هستیم، اما چگونه متوجه شویم که کیفیت ASIC quality کارت چقدر است؟ تقریباً هیچ راهی بجز استفاده از نرم افزار GPU-Z و یا اورکلاک عملی، برای سنجش کیفیت تراشه کارت گرافیک در هنگام خرید وجود ندارد. بنابراین ممکن است که دو نمونه کارت گرافیک از یک مدل واحد تهیه کنید اما کیفیت تراشه آن‌ها تا ۲۰ درصد و حتی بیشتر تفاوت داشته باشد.

اما در این میان، با توجه به تمایل طیبعی کاربران برای تراشه‌های با کیفیت بالا، برخی سازندگان در سری‌های خاصی از محصولات خود، تراشه‌ها را دست چین می‌کنند و تراشه‌هایی که کیفیت آن‌ها از حداقل تعیین شده کمتر باشد، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و یا در سری‌های دیگری استفاده می‌شود. فناوری GPU Gauntlet کمپانی گیگابایت، نمونه‌ای از دست چین تراشه‌های باکیفیت است، یا EVGA در کارت‌های مخصوص اورکلاکینگ، تنها از تراشه‌های باکیفیت‌تر استفاده می‌کند. در حالی که کیفیت بالا‌تر تراشه برانگیزنده به نظر می‌رسد، اما لزوماً بهتر نیست. اگر قصد اورکلاک کارت گرافیک خود را نداشته باشید، عملاً ASIC quality نباید برای شما اهمیتی داشته باشد.

نکته خیلی مهم: بازی‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید تفاوتی اساسی را در انتخاب کارت گرافیک ایجاد می‌کند. اگر به دنبال اجرای بازی‌ها با گرافیک قابل قبولی هستید و یا سری یا سبک خاصی را دنبال می‌کنید؛ به نیازمندی‌های آن بازی توجه کنید. همه بازی‌ها حداقل سیستم مورد نیاز پیشنهادی و توصیه شده (مناسب) دارند. باید در نظر داشت که برخی بازی‌ها با حداقل کارت گرافیک مورد نیاز پیشنهادی به خوبی اجرا نمی‌شوند، پس بهتر است که در صورت امکان پا را فرا‌تر از حداقل نیازمندی‌ها بگذارید.

خنک کننده:

یکی از عوامل مهم در انتخاب کارت گرافیک از میان برند‌های مختلف مبتنی بر‌‌ همان پردازنده گرافیکی؛ خنک کننده سفارشی است. خنک کننده‌های سفارشی افزون بر زیبایی بیشتر، توانایی خنک‌سازی بیشتری نیز دارند و پردازنده گرافیکی، ماژول‌های رگولاتور ولتاژ و تراشه‌های حافظه را خنک‌تر از مدل مرجع نگه می‌دارند و معمولاً از تعداد بیشتری لوله ناقل حرارت و فن‌های با کیفیت‌تر و کم صداتری نیز برخوردارند. برخی از این خنک کننده‌ها تا زمانی که دمای پردازنده گرافیکی به آستانه مشخصی نرسد، تمامی فن‌ها و یا تعدادی از آن‌ها را غیر فعال نگه می‌دارند تا از صدای تولید شده کاسته شود.

خنک کننده MSI GeForce GTX 1080 Ti GAMING X
خنک کننده MSI GeForce GTX 1080 Ti GAMING X

خنک‌تر بودن کارت گرافیک، راه را برای اورکلاکینگ هموار می‌کند و مدل‌های دارای خنک کننده قوی معمولاً برای اورکلاکینگ انتخاب می‌شوند. با این حال برخی از پردازنده‌های گرافیکی و بویژه AMD، حرارت بیشتری تولید می‌کنند و از این رو اگر پردازنده گرافیکی انتخابی توان حرارتی بالایی دارد، ترجیحاً سراغ مدل مرجع نروید و آنهایی را انتخاب کنید که خنک کننده قدرتمندتری دارند. باز هم تاکید می‌شود که برای پردازنده‌های گرافیکی AMD این مسئله اهمیت بیشتری دارد. یکی دیگر از خصوصیات مهم خنک کننده‌ها، نویز یا میزان آلودگی صوتی ناشی از فن‌ها است.

پیکربندی چند گانه(CrossFire یا SLI)

تا همین چند ماه قبل، تقریباً هیچ یک از کارت‌های گرافیک، نمی توانستند بصورت یگانه و در حالت تکی از عهده اجرای بازی ها در وضوح ۴k با نرخ فریم دهی مطلوبی بر آید. با این حال، با ورود کارت‌های گرافیک قدرتمند GeForce GTX 10 انویدیا، دیگر می توان تنها با یک کارت، به گیمینگ در وضوح های بالا پرداخت. با در نظر گرفتن عوامل مختلف، تهیه کارت‌های گرافیک پرقدرت نظیر GeForce GTX 1080 و GTX 1080 Ti، ارزش خرید بیشتری نسبت به پیکربندی چندگانه دارد. "پیکربندی

استفاده از دو یا چند کارت گرافیک در حالت SLI و یا CrossFire به مادربرد سازگار با آن نیاز دارد و باید کیس نیز فضای کافی به منظور نصب و تهویه مناسب داشته باشد. در همین حال چنین پیکربندی توان مصرفی بیشتری را می طلبد و به منبع تغذیه قدرتمندی نیاز است. در پیکربندی‌های چندگانه حرارت بیشتری نیز تولید می شود و به راهکارهای خنک سازی مناسبی نیاز است. از این رو در انتخاب پیکربندی چندگانه کارت گرافیک می‌بایست این عامل ها را در نظر گرفت و نمی توان به سادگی و به عنوان گزینه نخست سراغ CrossFire یا SLI رفت و بهتر است که کارت‌های یگانه قدرتمندتر را در اولویت قرار دهید مگر اینکه واقعاً چنین کارایی بالایی را لازم داشته باشید. اگر تصمیم به CrossFire یا SLI دو یا چند کارت گرفته اید؛ ترجیحاً سراغ مدلهای مرجع نروید و آنهایی را انتخاب کنید که خنک کننده بهتری دارند. البته فراموش نکنید که کارت های با خنک کننده های بسیار بزرگ و فضا گیر، برای پیکربندی SLI از نظر تهویه، مناسب نمی باشند. یک کارت GeForce GTX 1080 یا  GTX 1080 Ti می تواند جایگزین بسیار خوبی برای پیکربندی چندگانه باشد.

ترافلاپس چیست و چه کاربردی دارد؟

فلاپس (به انگلیسی: FLOPS، مخفف عبارت FLoating point OPerations Per Second) به معنی عملیات ممیز شناور در ثانیه، مقیاسی برای سنجش کارایی پردازش‌گر رایانه‌ها است. فلاپس واحد اندازه‌گیری سرعت پردازش داده‌ها توسط رایانه است. هر ترافلاپس معادل یک تریلیون (یا ۱۰ به توان ۱۲) عملیات ممیز شناور بر واحد ثانیه است.  استفاده از ترافلاپس نشان می دهد تمرکز اصلی به جای فرکانس به صورت گیگاهرتز، بر توان محاسباتی قرار داشته است. در نتیجه یک ترافلاپس نشان دهنده توانایی یک پردازشگر برای محاسبه یک تریلیون عملیات floating point در هر ثانیه می باشد. برای مثال زمانی که در جدید ترین خبرها عنوان می‌شود کارت گرافیک جدید شرکت انویدیا با نام RTX 2080 Ti دارای قدرتی برابر ۱۴ ترافلاپس است یعنی ساختار پردازشی آن قادر است به صورت میانگین ۱۴ تریلیون محاسبه floating point را در هر ثانیه انجام دهد.

نحوه‌ی محاسبه فلاپس:

جهت محاسبه فلاپس قدرت پردازنده گرافیکی می توانید تعداد هسته های سایه‌زن (Shader Processors) را در فرکانس کاری یا کلاک پردازنده گرافیکی ضرب کنید. همان طور که می‌بینید محاسبه‌ی ساده‌ای است، اما باید در آخر نتیجه را در ۲ ضرب کنیم، به این دلیل که در هر کلاک (تناوب فرکانسی) دو دستور متفاوت (یکی ضرب و یکی عملیات جمع) به صورت همزمان اجرا می‌شوند. نتایج حاصل معمولا اعداد بسیار بزرگی هستند و همانند محاسبات مربوط به ظرفیت فضای ذخیره سازی روی هارد دیسک‌ها باید به شکل قابل درکی تبدیل شوند بنابراین مقدار نهایی را به عدد یک میلیون تقسیم می‌کنیم تا بر حسب ترافلاپس بدست آید.

در جدول زیر مشخصات کارت‌های گرافیک جدید شرکت انویدیا را ملاحظه می فرمایید.
نام کارت گرافیکتعداد هسته سایه‌زن
Shader Processors
فرکانس پایه
Base Clock (MHz)
فرکانس بوست
Boost Clock (MHz)
نوع حافظه
Memory Type
مقدار حافظه
Memory Size
پهنای رابط حافظه
Memory Bus Width
پهنای باند حافظه
Memory Bandwidth
توان حرارتی
Board Power
قیمت تقریبی
Price
RTX 2080 Ti435213501635GDDR611GB352-bit616 GB/s250 W1199$
RTX 2080294415151800GDDR68GB 256-bit448 GB/s215 W799$
RTX 2070230414101710GDDR68GB256-bit448 GB/s185 W599$
نمونه: محاسبه قدرت پردازشی کارت‌های گرافیک فوق

RTX 2080Ti= 4352(shader) × ۱۶۳۵(boost clock MHz) ×۲= ۱۴,۲۳۱,۰۴۰ MegaFlops ÷۱,۰۰۰,۰۰۰=۱۴٫۲ TFLOPS RTX 2080= 2944(shader) × ۱۸۰۰(boost clock MHz) ×۲= ۱۰,۵۹۸,۴۰۰ MegaFlops ÷۱,۰۰۰,۰۰۰=۱۰٫۶ TFLOPS RTX 2070= 2304(shader) × ۱۷۱۰(boost clock MHz) ×۲= ۷,۸۷۹,۶۸۰ MegaFlops ÷۱,۰۰۰,۰۰۰=۷٫۹ TFLOPS

اما محاسبات floating point دقیقا چه موجوداتی هستند؟

این محاسبات در واقع راهی برای سنجیدن توان محاسباتی یک رایانه به حساب می آیند. Floating point (همان ممیز در ریاضی) یا اعداد حقیقی مجموعه ای از عددها شامل اعداد صحیح، اعداد دارای اعشار، اعداد اصم (مانند عدد پی) و شبیه به آنها هستند. از نقطه نظر محاسباتی، یک محاسبه floating point هر محاسبه متناهی است که از اعداد دارای اعشار استفاده می کند. استفاده از این عددها به جای عددهای صحیح و بدون ممیز به این دلیل کاربردی تر است که عملیاتی که رایانه ها عموما با آنها سروکار دارند شامل اعدادی با اعشار متناهی بوده و در دنیای واقعی نیز همین قوانین برقرارند. پس FLOPS می تواند تعداد معادلات شامل اعداد اعشاری را که یک پردازنده در هر ثانیه حل می کند نشان می دهد. هر دستگاه به FLOPS مشخصی نیاز دارد. برای مثال یک ماشین حساب ساده برای عملکرد بهینه تنها به چیزی در حدود ۱۰ فلاپس نیاز دارد. در نتیجه زمانی که درباره مگافلاپس (یک میلیون محاسبه floating point)، گیگافلاپس (یک میلیارد محاسبه) و ترافلاپس (یک تریلیون محاسبه) صحبت می کنیم می توانید حدس بزنید داستان از چه قرار است.

XBXO GPU
XBXO GPU

ترافلاپس تا چه حدی راندمان کارت گرافیک را تعیین می کند؟

ترافلاپس مبنای ابتدایی اندازه گیری توان محاسباتی به شمار می‌رود و از بقیه‌ی ابعاد طراحی GPU (واحد پردازش گرافیکی) مجزا و متمایز است. مثلا GCN (مخفف Graphic Core Next)، معماری مشهور AMD، همیشه در توان محاسباتی خام نسبت به همرده‌هایش از انویدیا برتری داشته است و همین مورد توضیح می‌دهد که چرا کارت‌های گرافیک رادئون AMD در اوج دوران شیوع عملیات استخراج پول الکترونیکی (Bitcoin mining) این‌قدر خوب عمل کردند. با این حال مهم است که تاکید کنیم این موضوع لزوما به معنی راندمان بهتر در بازی‌ها نیست. نمونه‌ی خوبی در این مورد مقایسه‌ی کارت گرافیک جدید GTX 1080 از انویدیا با توان ۹ ترافلاپس در برابر کارت گرافیک R9 Fury X با توان ۸.۶ ترافلاپس است. تنها با در نظر گرفتن توان ترافلاپس می‌توانید انتظار این را داشته باشید که هر دو کارت گرافیک راندمان بسیار مشابه‌ای را در اختیار شما گذارند؛ اما همان گونه که بنچمارک مقایسه‌ی راندمان رزولوشن ۴K در پایین نشان می‌دهد، کارت گرافیک GTX 1080 فقط مقدار ناچیزی سریع‌تر نیست، بلکه در تمام موارد به جز یکی بسیار سریع‌تر است. در واقع حتی کارت کندتر GTX 1070 با میزان ۶.۵ ترافلاپس هم به راحتی و با فاصله Fury X را در بسیاری بازی‌ها از میدان رقابت به در می‌کند. به علاوه، به لحاظ ترافلاپس، GTX 1070 حتی بعد از کارت گرافیک دیگر خود انویدیا با نام تایتان ایکس با توان ۷ ترافلاپسی قرار می‌گیرد و در اینجا هم یا با آن برابری کرده یا آن را شکست داده است. درایور- نرم افزاری که به سخت افزار قدرت می‌بخشد- هم اهمیت دارد، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که عملکرد دستگاه ها در دنیای واقعی وابسته به پارامترهای مختلفی مانند ساختار پردازنده، بافر فریم، سرعت هسته و موارد مهم دیگر است و تنها ترافلاپس نمی تواند نشان دهنده قدرت یک کارت گرافیک باشد. اما باید به یک نکته دیگر نیز اشاره کرد. تا همین چند سال قبل پردازشگرهای گرافیکی حتی توانایی نزدیک شدن به سطح یک ترافلاپ را هم نداشتند اما حالا با پیشرفت های عظیم در ساخت چیپ ها، دسترسی به توان بین ۶ تا ۱۴ ترافلاپس هم عادی به نظر می رسد. در حال حاضر محققان در حال کار بر روی ابر رایانه هایی با توان بیش از ۱۰۰ ترافلاپس هستند و حتی اولین نشانه ها از ورود به عصر پتافلاپس (هر پتافلاپ معادل هزار ترافلاپس است) نیز ظاهر شده اند.

اورکلاک کارت گرافیک چیست؟

اورکلاک به معنای <<افزایش فرکانس برخی از پارامتر های کارت گرافیک به وسیله ی نرم افزار های مخصوص نسبت به حالت استاندارد>> می باشد و بسته به ساخت و مدل هر کارت گرافیکی، می تواند عملکرد خود را نشان دهد.

چه بخش هایی از کارت گرافیک را می توان اورکلاک کرد؟

Core Clock و Memory Clock، بخش هایی هستند که می توان آنها را افزایش داد. در کارت‌های گرافیک شرکت انویدیا نیز می توان پارامتری با نام Shader یا واحد های سایه زن را تغییر داد. البته باید توجه داشت که این پارامتر با ضریب مشخصی که برابر با ۲٫۱۲ می باشد، نسبت به فرکانس هسته افزایش پیدا می کند که در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد.

پیش از اورکلاک

نکاتی هست که باید پیش از اورکلاک توجه داشت. در درجه ی اول سعی کنید موقع اورکلاک کردن کارت گرافیک، از جدیدترین درایور کارت گرافیک خود که توسط Nvidia و AMD عرضه می شود، استفاده نمایید. موضوع دیگر، نیاز شما به چند نرم افزار مختلف است. نرم افزار های زیادی برای اورکلاک کردن وجود دارند که از معروفترین آنها می توان به AMD OverDrive، EVGA PrecisionX و MSI AfterBurner که ما به شما نرم افزار MSI AfterBurner را پیشنهاد می کنیم.

بسیاری از پردازنده‌های گرافیکی در قالب کارت‌هایی با قابلیت‌های ویژه‌ای به منظور اورکلاکینگ عرضه می‌شوند. با اینکه همه کارت‌های گرافیک را می‌توان اورکلاک کرد، اما این قابلیت خود به عوامل متعددی وابسته است و امکان پذیر بودن آن لزوماً به معنای مناسب بودن آن نیست. برای اورکلاکینگ به خنک کننده و مدار تغذیه قوی تری نسبت به مدل مرجع نیاز است و از این رو همه کارت‌های گرافیک برای اورکلاکینگ مناسب نیستند. البته این مسئله به میزان اورکلاکینگی که اعمال می‌کنید بستگی دارد و برای تغییرات ناچیز، مدار تغذیه و خنک کننده قوی لازم نیست و می‌توان مدل مرجع را نیز اورکلاک کرد اما ممکن است که پایداری کافی نداشته باشد و دمای آن بالا‌تر از مقدار مجاز برود.

همچنین با وجود مدار تغذیه و خنک کننده قوی‌تر، می‌توان به میزان بیشتری کارت گرافیک را اورکلاک کرد. از این رو اگر قصد اورکلاکینگ دارید؛ مدل‌های سفارشی و دارای مدار تغذیه و خنک کننده قوی را انتخاب کنید. البته وجود خنک کننده سفارشی لزوماً به معنای مناسب بودن برای اورکلاکینگ نیست و مدل‌های مخصوص اورکلاکینگ، تحت سری‌های خاص و با پسوندهای مشخصی ارائه می‌شوند. بسیاری از کارت‌های گرافیک سفارشی از پیش اورکلاک گشته و کارایی بالاتری نسبت به مدل مرجع دارند. در هنگام انتخاب مدل های سفارشی، سراغ مدل هایی بروید که در کنار خنک کننده قوی، فرکانس بالاتری دارند.

یک نمونه

برای مثال می خواهیم کارت گرافیک AMD Radeon HD 6790 XFX 1GB GDDR5 را اورکلاک کنیم.
AMD Radeon HD 6790 XFX 1GB GDDR5
AMD Radeon HD 6790 XFX 1GB GDDR5
در تصویر زیر مشخصات کارت گرافیک فوق را در نرم افزار GPU-Z مشاهده می فرمایید.
AMD-Radeon-HD-6790-XFX-1GB-GDDR5-Specification-Before-OC
AMD-Radeon-HD-6790-XFX-1GB-GDDR5-Specification-Before-OC

همانطور که مشاهده می کنید فرکانس هسته که با نام GPU Clock و در قسمت پایین مشخص شده است، ۸۴۰ مگاهرتز می باشد که مقدار پیش فرض آن است. همچنین میزان سرعت حافظه یا Memory Speed که پس از GPU Clock نوشته شده است، ۱۰۵۰ مگاهرتز می باشد. حال می خواهیم این کارت گرافیک را اورکلاک کنیم. پیش از اورکلاک کردن، باید به ۳ قسمت دیگر توجه کنید، قسمت هایی که نشان می دهد قدرت پردازشی کارت گرافیک افزایش یافته است. این قسمت ها Bandwidth, Pixel Filtrate, Texture Filtrate می باشند. یک نکته ی بسیار مهم وجود دارد و آن ترتیب اورکلاک کردن است. همیشه برای اورکلاک، ابتدا کلاک هسته یا فرکانس هسته را اورکلاک می کنیم چرا که ناپایداری بیشتری را به همراه می آورد. پس از آن به سراغ Memory Speed می رویم چرا که این پارامتر، ناپایداری کمتری را به همراه خود دارد و همچنین تاثیر کمتری در قدرت پردازشی کارت گرافیک دارد. همچنین افزایش فرکانس ها در مقیاس های ۱۰ تا ۱۵ مگاهرتز انجام می شود. در رابطه با ناپایداری کارت گرافیک نیز، ناپایداری در نرم افزار Kombustor به صورت دانه های ریز، رشته های ریز یا هر اتفاق غیر طبیعی دیگری که آرتیفکت نام دارند، مشاهده می شود که می توانید نمونه های آن را در تصاویر زیر مشاهده نمایید.

FurMark Artifacts
FurMark Artifacts
Render Artifacts
Render Artifacts

* پس به هنگام اورکلاک باید به دقت مشاهده کرد که هیچ ناپایداری ای مشاهده نشود. همچنین باید دمای کارت گرافیک را نیز در نظر داشت تا بالاتر از ۸۰ درجه نرود. با اورکلاک این کارت گرافیک می توان فرکانس هسته را از ۸۴۰ تا ۸۹۰ و سرعت حافظه را از ۱۰۵۰ تا ۱۱۴۰ افزایش دهیم و هیچ ناپایداری یا آرتیفکتی را مشاهده نکردیم. امتیاز کارت ما در این شرایط در نرم افزار Kombustor از ۱۶۵۶ به ۱۷۴۵ افزایش پیدا کرد و فریم در ثانیه (FPS) نیز از ۲۷ به ۳۰ افزایش پیدا کرد. همچنین دمای کارت از ۷۷ درجه نیز فراتر نرفت. در تصویر زیر نیز می توانید مشخصات فعلی کارت گرافیک را بعد از اورکلاک کردن، مشاهده نمایید.

AMD-Radeon-HD-6790-XFX-1GB-GDDR5-Specification-After-OC
AMD-Radeon-HD-6790-XFX-1GB-GDDR5-Specification-After-OC
اورکلاک توسط سایت tech-news.ir

باس کارت گرافیک چیست؟

باس کارت گرافیک از جمله مشخصات کارت گرافیک است که کمتر کسی به درستی از آن شناخت دارد. معمولا در هنگام انتخاب خرید کارت گرافیک، فروشنده می‌گوید هر کارتی که باس بیشتری داشته باشد بهتر است که این عبارت همیشه صحیح نیست. پردازنده گرافیکی نیز مانند پردازنده اصلی برای پردازش خود نیاز به حافظه رم دارد. تنها تفاوت در این بخش این است که رم حافظه گرافیکی از نوع GDDR  یا HBM است. (که در انتهای همین مقاله به تفصیل توضیح داده شده است) همانطور که گفتیم پردازنده گرافیکی برای انجام پردازش خود به حافظه رم نیاز دارد و باید با سرعت بالایی با این حافظه در ارتباط باشد. باس مفهوم تئوری نیست، خطوط مسی که رو PCB حافظه رم را به پردازنده گرافیکی وصل می کنند را باس می نامند. مثلا اگر باس یک کارت گرافیک ۶۴ بیتی باشد و ارتباط بین پردازنده و حافظه گرافیکی موازی باشد ۶۴ سیم مسی روی برد، پردازنده را به حافظه های گرافیکی وصل می کند. "باس نکته مهم محدودیت تعداد خطوط بین حافظه گرافیکی و پردازنده است. یک پردازنده گرافیکی تا ۶۴ بیت اطلاعات را می تواند با حافظه گرافیکی در ارتباط باشد. بنابراین برای اینکه باس ما ۱۲۸ بیت باشد می بایست دو حافظه گرافیکی در کارت گرافیک داشته باشیم. مثلا در عکس فوق ۸ حافظه گرافیکی در شکل می بینیم که هریک توسط 32 سیم مسی(در جلو و پشت برد) به پردازنده وصل شده اند. با ضرب عدد ۸ در عدد ۳۲ به باس ۲۵۶ می رسیم بنابراین کارت گرافیک فوق دارای باس ۲۵۶ بیت است.

تاثیر باس کارت گرافیک در سرعت و پهنای باند

این باور غلط که قدرت یک کارت گرافیک را مقدار حافظه آن می دانند هنوز در برخی افراد دیده می شود. معیار صحیح برای سنجش قدرت یک کارت گرافیک پهنای باند آن کارت گرافیک است. پهنای باند حافظه کارت گرافیک از ضرب دو عامل “کلاک پالس حافظه” و “باس حافظه گرافیکی” بدست می‌آید. سرعت کلاک پالس حافظه با عباراتی مانند Memory Speed یا Memory Clock در مشخصات کارت گرافیک ذکر می شود. برای محاسبه پهنای باند کارت گرافیک GTX 1080 Ti که مشخصات آن در شکل زیر آمده است اینگونه عمل می کنیم: "مشخصات

Memory Clock = 1404 MHz =1,404,000,000 clock per second Bus width = 352 bit 3,953,664,000,000 = 8 × ۳۵۲ × ۱,۴۰۴,۰۰۰,۰۰۰

* در حافظه های GDDR5X در هر سیکل کلاک ۸ عملیات تبادل اطلاعات انجام می شود. بنابراین مقدار ۳,۹۵۳,۶۶۴,۰۰۰,۰۰۰ بیت در ثانیه تبادل اطلاعات انجام می شود که برای تبدیل آن به بایت این عدد را به ۸ تقسیم می کنیم.

     ۴۹۴,۲۰۸,۰۰۰,۰۰۰ = ۸ ÷ ۳,۹۵۳,۶۶۴,۰۰۰,۰۰۰

با تقسیم عدد بدست آمده به یک میلیارد پهنای باند حافظه به گیگابایت بر ثانیه بدست خواهد آمد که ۴۹۴٫۲ خواهد بود. که در شکل فوق نیز این عدد دیده می شود.

بررسی انواع حافظه رم گرافیکی

انواع حافظه های گرافیکی رو در یک دسته بندی کلی به سه دسته تقسیم می کنند.
  • حافظه‌های DDR
  • حافظه های GDDR
  • حافظه های HBM

حافظه های DDR:

این حافظه های همان حافظه رم عادی کامپیوتر می باشد. مدت ها از این رم در کارت‌های گرافیک استفاده می شد. اما با پیشرفت تکنولوژی و همچنین کارت‌های گرافیک و احساس نیاز به سرعت و کلاک پالس و پهنای باند و مخصوصا ولتاژ متفاوت در رم های کامپیوتر که در کارت‌های گرافیک نیز استفاده می شد، رم هایی با نام GDDR طراحی و تولید شدند. و دلیل این نامگذاری تفاوت با رم‌های کامپیوتری است.حافظه های DDR  در سه نسل DDR1، DDR2 و DDR3 در کارت‌های گرافیک استفاده می شوند (البته در حال حاضر حافظه های رده پایین از DDR3 استفاده می کنند). حافظه های DDR در مقاله “حافظه رم- از سیر تا پیاز” معرفی و بررسی خواهند شد.

حافظه های GDDR:

مهمترین ویژگی GDDR پهنای باند به مراتب بیشتر این حافظه ها نسبت به DDR است ولیکن این حافظه های تاخیر بیشتری نیز دارند به همین جهت این حافظه های کاربری خاص خود را دارند. انواع حافظه های GDDR عبارتند از:

  • GDDR2
  • GDDR3
  • GDDR4
  • GDDR5
  • GDDR5X
  • GDDR6

حافظه گرافیکی GDDR2:

این حافظه توسط شرکت انویدیا معرفی شد. این حافظه ولتاژی برابر  ۲٫۵ ولت داشت که برابر نسل قبلی حافظه ها یعنی DDR بود اما در کلاک پالس بالاتری کار می‎کرد که با این احتساب گرمای زیادی تولید می کرد.حتی کاهش ولتاژ به ۱٫۸ ولت نیز نمی توانست گرمای تولید شده توسط این حافظه ها رو جبران کند. به دلیل اتلاف گرمایی بالا تکنولوژی GDDR2 خیلی زود کنار گذاشته شد. کارت گرافیک های Geforce FX 5700 و Geforce FX 5800 جزو معدود کارت گرافیک‌هایی بودند که از این نوع حافظه استفاده می کردند. "حافظه

حافظه گرافیکی GDDR3

این حافظه گرافیکی توسط شرکت ATI و با همکاری انجمن تکنولوژی حالت جامد قطعات نیمه هادی (JEDEC) طراحی و معرفی شد اما اولین شرکتی که از GDDR3 استفاده کرد شرکت انویدیا بود . کارت‌های گرافیک Geforce FX 5700 Ultra و همچنین Geforce 6800 Ultra اولین کارت‌های گرافیکی بودن که از GDDR3 بهره بردن . ATI هم بعد از اون با سری Radeon X800 از تکنولوژی که خودش ساخته بود رونمایی کرد . بیشترین حافظه گرافیکی مورد استفاده در کارت های گرافیکی همین GDDR3 هست . ولتاژ مصرفی کمتر ( ۱٫۸ ولت ) ، سرعت کلاک بالاتر، قابلیت ریست سخت افزاری اطلاعات موجود در رم و سرعت بیشتر در تغییر وضعیت از حالت خواندن (Read) به حالت نوشتن (Write)، ویژگی هایی هستن که این حافظه گرافیکی رو نسبت به نسل قبلی برتر میکنند.

حافظه گرافیکی Samsung GDDR3
حافظه گرافیکی Samsung GDDR3

حافظه گرافیکی GDDR4

ولتاژ کاری کمتر (۱٫۵ ولت) ، دو برابر شدن مقدار ” بیت پیش فراخوانی شده ” ( Prefetch ) از ۴ بیت به ۸ بیت و همچنین دو برابر شدن مقدار Burst Length از ۴ بیت به ۸ بیت  از جمله برتری های این نسل نسبت به GDDR3 هستند. این حافظه گرافیکی توسط دو شرکت Nvidia و شرکت ATI معرفی شد اما شرکت انویدیا با استقبال خیلی سرد خود از GDDR4 تصمیم به کار بر روی GDDR3 گرفت تا نسل بعدی این حافظه های یعنی GDDR5 رو طراحی کند. این شرکت بیشتر کارت های گرافیک خودش رو حتی با وجود تکنولوژی GDDR4 با حافظه گرافیکی GDDR3 روانه بازار کرد . پس از نزدیک به یک سال GDDR5 معرفی شد و GDDR4 به فراموشی سپرده شد.

حافظه گرافیکی GDDR5

این حافظه های گرافیکی به ۱٫۵ ولت برق برای کار نیاز دارند و از این رو بهترین گزینه برای استفاده در لپ تاپ ها و دستگاه های همراه هستند . مقدار بیت پیش فراخوانی شده این کارت همانند نسل قبلی ۸ بیت می‌باشد. در سال ۲۰۰۷ شرکت کیموندا (Qimonda) اولین نمونه این حافظه را طراحی و تولید کرد. ماژول های این نوع حافظه ۵۱۲ مگابیت (نه مگابایت) بودند که  شرکت AMD اولین گرافیک خودش را با نام Radeon HD 4870 روانه بازار کرد که اولین کارت گرافیک با حافظه GDDR5 در دنیا محسوب می‌شود. این حافظه هم اکنون متداول ترین نوع حافظه گرافیکی است. بررسی و مقایسه تفصیلی حافظه های GDDR5 و DDR3 را می توانید به صورت عملی در مقاله “مقایسه DDR3 و GDDR5” مطالعه نمایید.

حافظه گرافیکی GDDR5X

GDDR5X سه تغییر مهم و کلیدی نسبت به نسل قبلی دارند: بهبود پهنای باند در حد دو برابر، بهبود مصرف انرژی و افزایش تراکم تراشه‌های حافظه برای افزایش بافر گرافیکی کارت گرافیک‌های حرفه ای و گران قیمت. مشخصه‌ها و قابلیت‌های این نوع تغییر خاصی نکرده و به همین جهت است که نام آن GDDR6 نیست. مقدار بیت پیش فراخوانی شده در این نوع از ۸ به ۱۶ بیت افزایش پیدا کرده است و در نتیجه در هر دسترسی به آرایه‌ی حافظه، ۵۱۲ بیت داده خوانده و یا نوشته می‌شود. لذا مقدار داده‌ی خوانده یا نوشته شده در هر سیکل کلاک، دو برابر بیشتر از GDDR5 است. بدیهی است که برای استفاده‌ی بهینه از این تغییر اساسی، کنترلر حافظه و حتی بازی و نرم‌افزار می‌بایست بهینه باشند. این حافظه ها تقریبا با حافظه های HBM2 معرفی شدند. حافظه‌ی HBM2 با پهنای باند ترابایتی! قطعاً انتخاب جالب‌تری است چرا که این حافظه ساختار سه‌بعدی دارد و در فضای اندک، پهنای باند عالی و مصرف انرژی پایین ایجاد می‌کند.

حافظه های GDDR5X شرکت Micron
حافظه های GDDR5X شرکت Micron

حافظه های گرافیکی GDDR6

نسل جدید حافظه‌ی GDDR6 سرعتی بین ۱۰ تا ۱۴ گیگابیت بر ثانیه به ازای هر پین و در ولتاژ ۱.۲۵ تا ۱.۳۵ ولت به همراه دارند. این در حالی است که پین‌های GDDR5 هر یک به ولتاژ ۱.۵ تا ۱.۶ ولت نیازمند هستند.

حافظه های GDDR6 سامسونگ
حافظه های GDDR6 سامسونگ

GDDR6 سرعت به‌‌مراتب بهتری نسبت به GDDR5 و حتی GDDR5X دارد. چیپ‌های ۱۲ گیگابیت‌ بر‌ ثانیه این نوع حافظه‌ی جدید افزایش پهنای باند ۵۰ درصدی نسبت به قوی‌ترین نمونه‌های GDDR5 دارند. این برتری در خصوص انواع GDDR5X نیز صادق است؛اما حافظه‌ی جدید GDDR6 با چیپ‌ ۱۴ گیگابیت‌ بر‌ ثانیه، ۱۷ درصد پهنای باند بیشتری نسبت به سریع‌ترین نمونه‌ی GDDR5X در اختیار کاربران گذاشته است.

حافظه های GDDR6 مایکرون
حافظه های GDDR6 مایکرون

GDDR5X موفقیت زیادی کسب نکرد و به‌جز کارت‌های گرافیک پاسکال انویدیا، در محصول‌ دیگری به کار گرفته نشده است؛ اما حافظه‌ی جدید GDDR6 خود را برای کاربرد‌های گسترده‌ای آماده کرده است. این نوع حافظه‌ از دو کانال ۱۶ بیتی در هر یک از چیپ‌های خود بهره می‌برد؛ این در حالی است که GDDR5 و GDDR5X از تنها یک کانال ۳۲ بیتی در هر یک از چیپ‌های خود استفاده می‌کنند. این موضوع شاید برای کارت‌های گرافیک که حجم زیادی از داده را به‌صورت پیوسته می‌نویسند یا می‌خوانند، مهم نباشد؛ اما در سایر کاربرد‌ها بهبود‌های محسوسی به همراه خواهد داشت. کانال‌های کوچک‌تر و بیشتر حافظه امکان دسترسی تصادفی با سرعت بالاتر به ارمغان خواهند آورد.

حافظه های HBM

سال ۲۰۱۳ اولین نسل از این حافظه ها توسط AMD رونمایی شد. در آن سال AMD طی کنفرانسی اعلام داشت که این کمپانی  ۷ سال مشغول کار بر روی HBM (حافظه با پهنای باند بالا) بوده است، فناوری جدیدی که ابداع و به ایده نابی برای حافظه های گرافیکی مبدل گشت. با پیشرفت فناوری ساخت، AMD زمان را برای مهاجرت به این فناوری نوین مناسب دید. اولین نسل از حافظه های HBM در پردازنده های فیجی این شرکت به کار رفتند. سال ۲۰۱۳ JEDEC استاندارهای حافظه‌های HBM نسل اول را تصویب کرد. این انجمن سه سال بعد در سال ۲۰۱۶ نسل دوم این حافظه را تایید و تصورت نمود. در حال حاضر سه نسل از HBM معرفی شده اند و نسل چهارم نیز در سال ۲۰۲۲ به احتمال زیاد تصویب و معرفی شود.

اولین GPU شرکت AMD با نام فیجی با حافظه های HBM
اولین GPU شرکت AMD با نام فیجی با حافظه های HBM

AMD و دیگر سازندگان با این مشکل مواجه بودند که با در نظر گرفتن کارایی نسبت به انرژی مصرفی، تراشه های GDDR5 به آرامی در حال از دست دادن کارایی خود هستند. این مشکل زمانی جدی تر می شود که روز به روز و با پیشرفت وضوح تصویر و بازی های ویدئوی، نیاز به حجم بیشتری از حافظه ویدئوی مطرح می شود و نتیجه آن بکار گیری تعداد بیشتری تراشه GDDR5 بر روی کارت است. HBM در مقایسه با GDDR5 تا سه برابر کارایی بیشتری نسبت به انرژی مصرفی ارائه می کند و کاهشی ۵۰ درصدی را در میزان مصرف انرژی باعث می شود.

پیش بینی آینده GDDR5 توسط AMD
پیش بینی آینده GDDR5 توسط AMD

تراشه های HBM را می توان روی همان قطعه سیلیکونی که پردازنده گرافیکی روی آن قرار می گیرد، گنجاند و از میزان مصرف انرژی و فضای مورد نیاز به طرز بسیار چشمگیری کاست. گنجاندن تراشه های حافظه بر روی قطعه سیلیکونی و ارتباط مستقیم با پردازنده گرافیکی به تاخیر کمتر در ارتباط میان پردازنده گرافیکی و تراشه های حافظه، رابط حافظه عریض تر و برد PCB کوچکتر می انجامد. در این معماری پهنای رابط حافظه می تواند از ۲۵۶ بیت به ۱۰۲۴ بیت افزایش یابد و طراحی برد PCB به طرز موثری جمع و جور تر شود. در ادامه نگاه عمیق تری خواهیم داشت بر حافظه های HBM و بکارگیری آن از سوی AMD. ایده اصلی پشت HBM، قابلیت پشته سازی (استکینگ-Stacking) تراشه های حافظه است که چندین تراشه بر روی هم انباشته و بصورت عمودی به هم وصل می شوند. حافظه پشته شده چندین برتری دارد؛ پهنای باند چند برابری، افزایش حجم حافظه و تاثیر چشمگیر بر بهره وری از انرژی در مقایسه GDDR5 که تراشه ها با فاصله از پردازنده گرافیکی قرار می گیرند.

معماری بر پایه پشته سازی حافظه HBM
معماری بر پایه پشته سازی حافظه HBM

همانند حافظه های NAND flash،حافظه HBM نیز یک حافظه پشته شده است. در نسل نخست از این فناوری می توان تا چهار لایه از حافظه ویدئویی را بر روی هم قرار داد و آنها را به هم وصل کرد. به بیانی ساده تر اصلی ترین خصیصه این این نوع از حافظه ها؛ امکان پشته سازی و وصل کردن آن ها به هم است.

لطفا نظر خود را راجع به این مقاله بفرمایید

امتیاز این مقاله

تیم نیویوز همراه بر آن است تا با ارائه خدمات مخاطب محور قدمی هر چند کوچک در راستای آگاه سازی و تحقق شعار "خرید با چشم باز" بردارد. با تشکر

User Rating: ۴٫۴۵ ( ۲۹ votes)
منبع
شهر سخت افزارزومجیعلم فردازومیتتک نیوزویکی‌پدیا

نوشته های مشابه

‫89 دیدگاه ها

  1. با سلام.بهترین و مفیدترین مطالب درمورد کارت گرافیک که توی نت پیدا کردم همینجا بودو اگه ویژگی نرم افزارهای گرافیک هم بیان شده بود کاملتر میشد.ممنون از نویسنده مطلب

    1. مقاله ای با این عنوان حتما تدوین خواهد شد، اگر لطف بفرمایید مواردی که نیاز به بررسی دارید رو بفرمایید مطمئنا مقاله کامل تر خواهد شد.

      1. من تولید محتوا میکنم. واقعا از این همه توضیحات و اطلاعات کامل موندم چی بگم. چون واقعا نوشتن و سر جمع کردن اطلاعات کار ساده ای نیست. مطمئنا ساعت ها وقت گذاشتین واسه انجامش. دم شما گرم

        1. درود بر شما
          نظر لطفتونه، رضایت کاربرها سختی راه رو هموار می کنه

      2. سلام لطفا راجع به انواع ریزپردازنده های گرافیکی هم متن بیشتر بزارید

        1. دورد بر شما،
          نکته خوبی بود، ممنون،
          در اسرع وقت انجام میشه.

  2. با سلام، من این مقاله رو خوندم، واقعا حرفه ای و با ارزش بود، موفق باشید

    1. درود برشما، نظر لطفتونه. ممنون از حمایتتون

  3. مهندس مطلبتون فوق العاده اموزنده بود , فقط یه سوالی داشتم فناوری کودا کور مگه مختص کارت های اینویدیا نیست؟ من کارم طراحیه و تعداد هسته کودا توی کارم خیلی ارزشمنده , میخواستم بدونم فناوری کودا انحصار اینویدیا است یا خیر , در حال حاظر به خرید مارت ۱۰۷۰. Ti فکر میکنم ولی قیمت های نجومی و بی اساس منو دو به شک کرده

    1. درود بر شما،
      هسته های کودا (Cuda Core) انویدیا هم ارز استریم پروسسورز (Stream Processors) در ای ام دی است و فناوری و قابلیت انحصاری محسوب نمیشه و فقط اسمش متفاوته

  4. مهندس جان از سال ۲۰۱۸ نرم ذفزار های خانواده autodesck مقل ۳dmax. از رندر های real time بهره مند شدند به همین خاطر تعداد هسته کودا برای کار من بسیار مهمه ,در بازار عموما فروشنده ها سواد پاسخگویی و راهنمایی ندارند و فقط میخوان بفروشن , ممنون میشم منو راهنمایی کنید سیستم انتخابیمو برای کار با. ۳dmax و. Vray مینویسم اکه نیاز به ادیت داره لطف کنید جواب بدید واقعا ممنون میشم , محدوده ۱۵ میلیون میتونم هزینه کنم
    Ryzen 7 ۲۷۰۰
    Main asus b450 a
    Ram evo x adata 8*2
    Power 650 cooler master
    Gpu 1070 ti
    برند کارت گرافیکمو نمیدونم چی انتخاب کنم شما چه مدل و چه برندی رو به من پیشنهاد میکنید؟

    1. نظر لطفتونه،
      ما برای ۳dmax استفاده از سری Quadro Nvidia رو پیشنهاد می کنیم که راندمان بهتری تو این برنامه ارائه میدن. اگر مایل به بررسی و پیشنهاد سیستم خاصی هستید کاربری دقیق و بودجتون را برامون بفرستید تا سیستم مطابق با کاربریتون رو بهتون پیشنهاد بدیم. البته پیشنهاد ها و بررسی های خاص شامل هزینه خواهند بود.

  5. سلام. عالی بود. یه سوال من سی پی یو پنتیوم جی ۲۰۲۰ دارم آیا میتونم کارت گرافیک gddr5 نصب کنم؟

    1. سلام
      البته که نمیشه به مدل پردازنده، راجع به کارت گرافیک و درگاهش نظر داد اما چون پردازندتون قدیمی نیست احتمال ۹۹ درصد درگاه کارت گرافیکتون PCIe است و اگر مجهز به درگاه PCIe باشید، بله مشکلی تو نصب کارت گرافیک ندارید.

  6. سلام.
    مطالب بسیار کامل و دقیق بود. با تشکر.
    سوال اول اینکه اگه کارت گرافیک Quadro برای رندر بگیریم، میشه برای بازی استفاده کرد؟
    سوال دوم فرق اساسی کارت های گرافیک مبتنی بر AMD و nvidia چیست؟ (باتوجه به اینکه در بنچمارک برابر، amd ارزانتر است)
    تشکر

    1. درود بر شما
      ممنون لطف دارید
      چون سری Quadro برای مصارف رندرینگ ساخته و بهینه شدند، استفاده ازشون در گمینگ مثل استفاده از ماشین فرمول یک در آفروده …
      در کارت های حال حاضر، کارت های انویدیا راندمان بهتری دارند اما با در نظر گرفتن قیمت، ارزش خرید کارت های میان رده ای ام دی بیشتره (ولی مصرف بیشتری دارند). در کارت های پرچم دار هم انویدیا چند قدم جلود از ای ام دی کار کرده.

  7. سلام
    بابت این مقاله عالی متشکرم .
    ببخشید من سیستم کامپیوترم قدیمیه ؛ و میخوام کارت گرافیکم رو ارتقا بدم تا بتونم فریم ریت تصویر رو در بازی افزایش بدم ؛ البته بازی که الان دارم بصورت تفننی انجام میدم dark souls 3 هست و متاسفانه خطای فریم ریت میده و قطع میشه . راستش خیلی نمیتونم هزینه کنم و کلا سیستم رایانه رو تغییر بدم بنابراین مشخصات کلی سیستم رو میگم و اگه میشه برای خرید کارت گرافیکی که به سیستم من بخوره راهنماییم کنید لطفا .
    CPU : AMD ATHLON X2 250 3GHz
    RAM : 6GHz
    Graphic : AMD Radon HD5570
    با تشکر

    1. درود بر شما،
      ممنون از کامنت دلگرم کنندتون.
      متاسفانه سیستم شما از حداقل مورد نیاز این بازی پایین تره…
      این سیستم حداقل سیستم مورد نیازه:
      Official Minimum Requirements
      OS: Windows 7 SP1 64bit, Windows 8.1 64bit Windows 10 64bit
      Processor: Intel Core i5 2500 3.1 GHz / AMD® A8 3870 3,6 Ghz
      Memory: 8 GB RAM
      Graphics: NVIDIA® GeForce GTX 465 / ATI Radeon TM HD 6870
      DirectX: Version 11
      Network: Broadband Internet connection
      Storage: 50 GB available space
      Sound Card: DirectX 11 sound device

      با توجه به اینکه سوکت پردازندت جدید نیست باید حتما موردی پیدا کنی و بهتره کیست رو همراهت ببری همونجا قطعات رو تست کنی بعد بخری

  8. با عرض سلام. ممنون از مطلبتون خیلی مفید بود خیلی چیز هایی را به دنبالشون میگشتم ایجا پیدا کردم و واقعا هم زحمت کشیدین ولی هنوز دارم میخونم من دو تا در خواست از شما دارم یکی اینکه لطفا خودتون دوباره بخونینش و کلمه هایی که اشتباهی تاپ شده رو درست کنین و دومی من اصلا گرافیک مجتمع و مستقل نفهمیدم خواهشا لطف کنین اونو بگید ممنون.

    1. ممنون از کامنت خوبتون
      لطف می کنید اگر جایی اشکال داشت تذکر بدید که اصلاح بشه، مقاله رو دوباره بازبینی می کنیم.
      گرافیک مجتمع منظور تجمیع چیپ گرافیکی و پردازنده اصلی سیستم در یک برده که بهش میگن APU. در نگاه اول APU ها دقیقا شکل CPU هستند فقط زیر خنک کننده فلزیشون دوتا برد وجود داره. قدیم گرافیک ها آنبورد داشتیم که روی ماردبرد نصب میشد اما جدیدا به صورت APU تولید میشه. در عین حال بعضی از مادربرد ها هنوز گرافیک آنبرد دارند چون هنوز CPU داریم و CPU رو به واحد هایی اطلاق می کنیم که فقط پردازنده اصلی دارند و از گرافیک مجتمع خبری نیست.
      پس یکی از راه حل ها استفاده از چیپ گرافیکی به صورت تجمیع شده با پرداندس اما راه حل دوم استفاده از چیپ گرافیکی به صورت مستقله که روی کارت گرافیک نصب میشه. کارت های گرافیک پردازنده و حافظه گرافیکی مستقل برا خودشون دارند.

  9. با سلام.من یک لپ تاپ دست دو میخوام بخرم.فروشنده هم قابل اعتماد هستش.مشخصاتشو عرض میکنم.cpu:ci7 نسل ۳ QM 8m
    ram 8 hard 1tb grafic 2g giforce qwadro k 1000m 15inch full hd
    من میخوام با این لپ تاپ کارای معمولی و فوتوشاپ و ۳d max رو کار کنم.سوال اولم اینه که آیا جوابگو هست؟
    سوال دوم اینکه قیمتش ۴/۷۰۰/۰۰۰ هستش.ارزش خرید داره ؟
    با تشکر فراوان از شما.

    1. سلام، اگر از کیفیتش مطمئن هستید، مشخصات و قیمت خوبی داره

  10. وقت بخیر من یه مادربرد gigabyte h-97 gaming3 دارم میخواستم ببینم بدون در نظر گرفتن بودجه بهترین کارت گرافیکی که میتونم انتخاب کنم براش چی هست و با در نظر گرفتن اینکه مادربرد خیلی گرونی نیست چه کارت گرافیکی بردارم که خیلی هم هزینه بالا نره؟ ممنون

    1. درود بر شما،
      چون اسلات مادربردتون PCI Express 3.0 هست، به راحتی می تونید قوی ترین کارت گرافیک ها رو روش نصب کنید و تنها پارامتری که برای انتخاب می مونه بحث قیمتش، سایز کارت و توان مصرفیش هست که باید مدل کیس، بودجه مورد نظرتون و نوع پاورتون رو برام بفرستید که بتون بهتون بهترین کارت رو پیشنهاد بدم.

  11. سلام. خسته نباشید. Arthur هستم 😀
    واقعا عالی بود.

    با استفاده از APU های شرکت AMD و اتصال کارت گرافیک مستقل با پردازنده گرافیکی شرکت AMD می توان با ویژگی Crossfire این دو پردازنده گرافیکی را یکپارچه کرد.

    این قسمت در واقع همون Dual Graphics هست که amd معرفی کرد و خیلی هم استقبال نشد.

    1. درود بر شما
      من از این ویژگی تو ستاپ هام استفاده می کردم واقعا تو رده های پایین خوب جواب میداد نمی دونم چرا ای ام دی دیگه تو رایزن از این ویژگی پشتیبانی نمی کنه. حدس میزنم بدلیل بازاریابی قطعات حرفه ای تر باشه.

  12. سلام ببخشید مزاحم شدم می خواستم بدونم کارت گرافیک
    Geforce nvidia GT 710 2GB تا چه نسخه ی Direct x ساپورت می کنه
    ممنون می شم جوابم رو سریع بدین ممنون

    1. درود بر شما،
      اگر دیر شد ببخشید این قطعی اینترنت کلافه کرده همه رو
      تا Direct 12 رو پشتیبانی می کنه

  13. سلام. کاش میشد این مطالب رو در قالب pdf هم میگذاشتین. اگه مقدوره این محبت رو در حق بنده بکنین و فایل pdf همین مطالب رو برای بنده در ایمیل ام بفرستین

    1. درود بر شما
      این مقالات برای صفحات وب بهینه شدن، البته شما می تونید با کلیک روی گزینه پرینت در انتهای مقاله و انتخاب PDF به عنوان پرینتر، فایلش رو دریافت کنید.

  14. سلام خیلی ممنون بابت اطلاعات مفید و فوق العاده اتون من چندتا سوال دیگه دارم اگه میمیشبی زحمت بیاین تو جیمیل یا همون ایمیلم پیام بدین تا بتونم سوالام رو از شما بپرسم
    باسپاس.

    1. درود بر شما
      لطف دارید؛
      پرسیدن سوالات در کامنت ها باعث میشه که کاربران دیگه ای که سوال شما رو دارن از کامنتتون استفاده کنن. با این حال اگر خواستید می تونید از گزینه Whatsapp در پایین صفحات استفاده کنید یا به ایمیل niviewschannel@gmail.com ایمیل بزنید.

  15. سلام
    خسته نباشید و ممنون بابت توضیحات کاملتون
    من درمورد خرید یه کارت گرافیک سوال داشتم.
    میخواستم بدونم که برای استفاده از کارت گرافیک nvidia RTX 2070 یا ۲۰۸۰ ها میشه از cpu های سری core i7 استفاده کرد؟
    اگه نمیشه چه cpu رو پیشنهاد میکنین که قیمت خیلی بالایی نداشته باشه؟

    1. سلام،
      البته که اگر تخصصی بازی میکنید نوع بازیتون رو باید بفرمایید، اگر هم پیشنهاد کلی می خواید، بله. اکثر بازی ها به شرط گلوگاه نشدن باقی موارد بار پردازشیشیون رو کارت گرافیکه و در نتیجه پردازنده های سری i7 جوابتون رو میده البته نوع پردازندش همه مهمه

  16. سلام. مقاله ای کامل و جامع به زبان فارسی رو در رابطه با کارت گرافیک در سایت شما پیدا کردم که بابتش بی نهایت سپاسگزارم
    فقط میان توضیحاتتون در رابطه با clock boost توضیحی ندادید، اگر ممکنه یه توضیحی مختصری هم بابت این به بنده بدید
    ممنون میشم

    1. درود بر شما
      Clock Boost زمانی توسط کارت گرافیک انجام میشه که شما بار پردازشی سنگینی (مثل یه بازی) به پردازنده گرافیکی محول کردید و پردازنده گرافیکی در صورتی که شرایط دمایی مناسب باشه اندکی فرکانس پردازش رو بالا میبره تا بتونه بهتر محاسبات رو انجام بده.

  17. واقعا ممنون از شما و سایت خوبتون که بی دریغ این اطلاعات کامل و مفید رو تهیه میکنید و به اشتراک می گذارید.خداقوت

  18. سلام خسته نباشید این قیمت هایی که گذاشتید آدم احساس میکنه یک قرن گذشته انگار نه انگار همین ۲ سال پیش بود که gtx 1 080 ti رو به ۷ میلیون می دادن

  19. سلام خسته نباشید
    ممنون بابت مقاله عالیتون
    یه سوال ، الان من اگه بخوام یه سیستم گیمینگ بخرم که تمام بازی ها رو حداقل تا پنج سال دیگه با کیفیته عالی اجرا کنه ، قیمتش چقدر میشه حدودا؟ با توجه به اینکه نسل جدید کنسول ها در راه هستند ، بازی ها هم تحول زیادی پیدا میکنن ، بنظرتون برای خرید سیستم گیمینگ بهتره صبر کنم تا کنسول نسل جدید بیاد یا نه الان هم بخرم اوکیه؟

    1. درود بر شما
      بحث گیم با کامپیوتر کاملا با کنسول ها متفاوته اگر قصد خرید کنسول PS4 رو داشتی به نظرم ارزش داشت برای نسل بعدی صبر می کردی اما خرید سیستم گیمینگ ارتباطی نداره و با ۱۲ تا ۱۵ میلیون می تونی سیستم گیمینگ خوب بگیری

  20. سلام من یه لپ تاپ لنوو ideapad 330 دارم و مشخصاتش هم اینه
    cpu : Celeron 3867U
    graphic : intel hd 610
    میخواستم ببینم میشه یه کارت گرافیک پایین رده بگیرم و به صورت اکسترنال یا همون eGPU پیکربندی چند گانه کنم ؟ چون راستش لپ تاپ جای بستن کارت گرافیک اضافه توی خودش نداره
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. درود بر شما
      بله امکانش هست و محتمل ترین روش استفاده از درگاه PCIe کارت Wireless LAN، برای داشتن Wireless LAN هم می بایست از دانگل وای فای استفاده کنید.

  21. آقا یه سوال دارم من یه گرافیک میخوام بگیرم به اسم Rx 570 یه مدل ۴ گیگ و یکی ۸ گیگ ولی فرکانس حافظه رم هاشون یکسان و ۷۰۰۰ مگاهرتز هست تفاوت اونا از نظر هسته هم یکسانه الان یعنی چی دقیقا یعنی اونی که ۸ گیگ هست چه تاثیری داره توی سرعت یا چیزه دیگه ای؟

    1. درود بر شما، همون طور که گفتید، تو این دو تا کارت همه مشخصات یکیه اما مقدار حافظه فرق می کنه، و این راندمان کارت رو نه دو برابر اما بهتر می کنه مخصوصا زمانی که قراره از رزولوشن بالاتری استفاده کنید. یعنی اگر در رزولوشن پایین مثلا ۷۲۰ بازی کنید این دو تا کارت تفاوت خاصی نخواهند داشت.

  22. سلام و ممنون خیلی اطلاعات خوبی بود در مورد گرافیک. سوالی داشتم در مورد ارتقا لطفا راهنمایی بفرمایید.
    سیستم الانم اینه :
    GA H61Ms2p REV:3
    core i3-3220
    ۴*۲ = ۸ gram
    GTX 750 ti
    Green GP513AEU
    و خلاصه سیستمم قدیمی شده و برای سال ۲۰۱۳ بود اما اگه نخوام مادربوردو عوض کنم خوبه بنظرتون برای بازیهای نسبتا سنگین روز و نرم افزارهای فوتوشاپ و پرمیر و مایا و….. با تغییرات سی پی به قویترین مدل core i 5 یا حداقل corei7 نسل ای وی بریج, مادربردم نهایت ۱۶ گیگ رم میخوره که دو تا ۸ بندازم و ۱۶ بشه و در نهایت گرافیک هم به یه ۱۰۶۰ یا ۲۰۶۰ در اینده نزدیک ارتقاء بدم اوکیه؟ با همین پاورم و خلاصه هدفم اینه که میشه مثله سیستم های روز دنیا بشه و قابل کار بشه تا چند سال اینده به امید خدا… و خلاصه قطعاتی انتخای مچ میشه؟ و مشکلی گلوگاهی چیزی پیش نمیاد؟
    راستی یه سوال دیگه یادم اومد: مینم ساتا ۳گیگ هست که میشه ساتا ۲ اما پورت usb3 داره! پس چطور به سرعت واقعیه یو اس بی ۳ برسم وقتی اطلاعات از ساتا ۲ عبور میکنه و میرسه به یو اس بی ایا اصلا سرعت ساتا ۲ با یو اس بی ۳ برابر یا بیشتره و میتونم با اتصال فلش یو اس بی ۳ به سرعت واقعی یو اس بی ۳ برسم؟ چون فک میکنم اطلاعات از ساتا ۳ به یو اس بی ۳ هست که سرعت واقعی یو اسب ۳ رو میبینیم نه از ساتا ۲ به یو اس ۳! خلاصه در این مورد گیج شدم ساتا و یو اس بی اصلا به هم ربط دارن ؟اگه یکی کمتر بود سرعتش یعنی یکی دیگه هم کم میشه هنگام انتقال سرعتش؟!
    با تشکر از راهنمایی.

    1. درود بر شما
      این ارتقایی که میفرمایید عملیه اما باید بودجه و نوع دقیق قطعات مشخص باشه (مخصوصا پردازنده) که بشه گلوگاه بودن رو چک کرد.
      در مورد SATAهم: سرعت اسمی sata مادربرد شما ۳ گیگابیت و سرعت اسمی usb3 5 گیگابیت بر ثانیه است، جای نگرانی یا مشکلی نداره چون شما باید در بهترین حالت تقریبا ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه انتقال اطلاعات داشته باشد که اگر دقت کرده باشید سقف انتقال اطلاعات عملی بیشتر از ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه نمیشه. اگر هم خیلی بخواید حساسیت به خرج بدید از مبدل های ساتا به pcie استفاده کنید و روی اسلات کوچک مادربردتون نصب کنید.

      1. ممنون بین این دو سی پی یو هردوش ایا اوکی هست؟
        Core i5-3570
        Core i7-3770
        بقیه قطعات هم که مشکلی نیست و قوی هست رزولوشن هم ۱۰۸۰
        مقایسه میخواستم با گرافیک های روز مثله rtx 2080 و یا جدیدترینش مدل rtx3080ti
        البته این کارتهارو که فک نکنم نصب کنم اما فقط سوال هست که تا چه سقفی میشه با سی پی یو های گفته شده بدون مشکل کار کنه وگرنه که خودم احتمالا همون بین rtx 2060 و ۳۰۶۰ti نصب کنم نهایت و حداقل ۳۰۵۰ti که نیومده هنوز فعلا..
        با سپاس.

        1. جفت این پردازنده ها برای این کارتهای گرافیک ضعیفن، پردازنده مناسب برای کارت ۲۰۶۰ نسل دهم ۱۰۵۰۰ اینتل

          1. با سپاس پس فک کنم همون سری ۱۰ رو بگیرم با این پردازنده مثلا
            gtx 1060 یا gtx1660

    1. درود بر شما
      عدد ۶ نشون دهنده نسل پردازنده گرافیکی که الان جدیدترین نسل ۳۰
      عدد ۱۰ توان کارت رو تو اون نسل نشون میشده که معمولا از ۱۰ تا ۹۰ هست
      حرف m نشون دهنده اینه که این کارت برای دستگاه های پرتابل و لب تاب هاست.

  23. اقا هر روز میومدیم برای دین پاسخ شما اما اخر اومدین اما جواب ادامه دو تا کامنت بالاتر رو ندادین باسپاس.

  24. دود بر شما مهندس کرمی عزیز

    مقاله فوق‌العاده بی‌نظیری بود.کامل و جامع.. فقط من به یک مورد جدیدی برخوردم و اون اینکه کارت گرافیک‌های کوتاه برد یا انگلیسی (small form factor) برخوردم.کیس خودم هم همینه…و هرچی سرچ میکنم نمیدونم چه مدل کارت گرافیکی مناسب این کیس مینی هست. کیس من مدل HP ProDesk 600 g2 هست.ممنون میشم راجع به این مدل کارت گرافیک ها راهنماییم کنید. و اینکه از کجا میشه فهمید آیا با مادربردم سازگار هستن یا نه.
    سپاس فراوان

  25. سلام
    ممنون که وقت میگذارین و پاسخ میدین
    برای کار رندرین و تهیه ویدیئو البته نه کاملا حرفه ای باید به چه پارامتری از مشخصات کارت گرافیک دقت کنیم؟
    بر اساس بودجه ای که دارم مثلا gtx1650 یا ۱۰۵۰ یا ۱۰۵۰ti؟؟
    سی پی یوم هم corei3 نسل ۶ هستش
    بازم ممنون

    1. درود بر شما
      یکی از بهترین راههای مقایسه کارت های گرافیک سرچ تو یوتیوب کارت و کاربری که دارید مثلا کسی که می خواد قدرت کارت GTX 1650 رو در بازی دوتا ببینه بهتره سرچ کنه GTX1650 dota performance یا GTX1650 dota frame rate
      چون کارت گرافیک مجموعه ای از قدرت پردازنده گرافیکی، نوع حافظه گرافیکی، مقدار حافظه گرافیکی، کمیت اتصال حافظه گرافیکی به پردازنده گرافیکی و … . سریعترین راه مقایسه عملی و اون هم دیدن کلیپ های تو یوتیوب

  26. سلام
    ممنون که وقت میگذارین و پاسخ میدین
    برای کار رندرین و تهیه ویدیئو البته نه کاملا حرفه ای باید به چه پارامتری از مشخصات کارت گرافیک دقت کنیم؟
    بر اساس بودجه ای که دارم مثلا gtx1650 یا ۱۰۵۰ یا ۱۰۵۰ti؟؟
    سی پی یوم هم corei3 نسل ۶ هستش
    بازم ممنون

  27. من یه مادربورد h81jak از شرکت ایسونیک دارم می‌خواستم بدونم بالاترین کارت گرافیک سازگار با این مادر بورد چی هست؟
    چون میخوام بدونم اگه مادربوردم قدیمیه اقدام به تعویضش کنم چون می‌خوام ارتقا بدم.
    مشخصات مادربورد رو هم این زیر می‌فرستم.لطفا راهنمایی کنین ممنون میشم🙏🙏

    مشخصات فنی Esonic H81JAK LGA 1150 Motherboard

    اسلات mini-PCIe 2.0 x1 ۱
    اسلات PCIe x1 ۱
    اسلات PCIe x16 ۱
    پورت LAN ۱
    پورت PS/2 PS/2 mouse PS/2 keyboard
    پورت USB 2.0 ۲
    پورت USB 3.0 ۲
    تعداد اسلات گرافیک ۱
    جک ۳٫۵ میلیمتری ۳
    کارت شبکه LAN Supports Realtek®۸۱۱۱F 1000 Mbps
    کانکتور ۴ پین فن ۴ * ۱ پین
    کانکتور SATA 2.0 ۴
    مزایا دارای دو عدد پورت USB 3.0
    هدر USB 2.0 ۲
    هدر خروجی صدای S/PDIF ۱

    1. درود بر شما
      شما رو این مادربرد کارت گرافیک سری ۳۰ هم نصب کنید اما محدود کننده می تونه عوامل دیگه باشه مثل سرعت رم یا پردازندتون باشه ابتدا سایر قطعات رو انتخاب کنید بعد متناسب با اون کارت گرافیک رو.

  28. سلام مهندس خسته نباشید
    مقاله عالی بود جدا
    برای سیستم با مشخصات زیر چ کارت گرافیکی پیشنهاد میکنید
    هدف کار با نرم افزارهای پردازشی و تحلیلی مهندسی مثل اباکوس و انسیس و سالید هست
    Motherboard Name Gigabyte GA-G31M-ES2C v1
    رم ۴g ddr2
    cpu E8500

    1. دورد بر شما
      نظر لطفتونه
      نرم افزار های محاسباتی و تحلیلی که نام بردید غالبا از پردازنده استفاده می کنند و معمولا با حداقل گرافیک های امروزی کار می کنند اما اگر بخواید هزینه کنید یا کار حرفه ای انجام بدید بهتره از سری Quadro استفاده کنید.

  29. واقعا توضیحات کامل و مفید بود به علاوه بسیار قابل فهم و روان ، خیلی ممنون از زحماتتون.
    من اطلاعات خیلی کمی داشتم اما الان کاملا با کارت گرافیک ، اجزا تشکیل دهنده و کارایی ها اون اشنا شدم، واقعا سنگ تموم گذاشتید

  30. سلام وقت بخیر
    ارتباط بین کارت گرافیک و نسبت تصویر چیست؟
    نسبت تصویر ۲۱:۹ رو چه کارت گرافیکی ساپورت میکنه؟
    و همچنین نسبت تصویر ۳۲:۹ برای مانیتورهای فوق عریض ؟؟

    1. درود بر شما
      چون معمولا خرید این مانیتور های گران قیمت باید با سخت افزار های متوسط رو به بالا همراه باشد، تو این سخت افزار ها در محیط ویندوز مشکلی برای گرفتن تصویر نخواهید داشت اما داستان برای گیمینگ فرق می کنه و حتی بعضی بازی ها از نسبت تصویر ۳۲:۹ پشتیبانی نمی کنند.

    1. درود بر شما، حداقل گرافیک در سایت رسمی خود بازی Geforece GTX970 که بنچمارکش تقریبا ۵۰۰۰ و بنچمارک کارت گرافیک شما ۲۶۰۰٫ بنابراین اگر اجرا هم بشه احتمالا راضی کننده نخواهد بود.

    2. درود بر شما
      با توجه اطلاعات سایت سازنده این بازی به حداقل کارت GTX 970 نیاز داره که کارت سیستم شما تقریبا نصف بنچمارک رو داره یعنی اگر هم اجرا بشه کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی دارید؟