مطلب سه سوت

دسته بندی محصولات چیست؟ مطلب سه سوت

عبارت Binning یا دسته بندی محصولات از طرف سازنده به این معنی است که سازنده محصولات خود را (پردازنده ها، پردازنده‌های گرافیکی، حافظه‌های رم)از لحاظ کیفیت و بازدهی دسته بندی می کند.

دسته بندی محصولات در تولید و عرضه سی پی یو‌ها، پردازنده‌های گرافیکی و حافظه‌های رم کاربرد دارد. در حالی که محصولات ذکر شده برای بازدهی خاصی طراحی و تولید می شوند، برخی از قطعات به دلیل پیچیدگی های تولید بازدهی پایین تر از حد انتظار را از خود نشان می دهند. این محصولات بر اساس بازدهی خود در دسته بندی دیگری قرار می گیرند.

به عنوان مثال پردازنده‌های اینتل در دسته بندی های مختلف مانند Core i5 استاندارد های خاصی در بازدهی، توان مصرفی و گرمای تولیدی دارند. اگر پردازنده تولیدی در این خط نتواند این استاندارد ها را کسب کند، اینتل این پردازنده را در دسته بندی Core i3 (به شرط احراز استاندارد های این دسته) قرار خواهد داد. هرچند پردازنده های i3 کیبی لیک و ماقبل آن دارای دو هسته هستند و پردازنده های i5 همان نسل دارای چهار هسته هستند؛ اینتل با غیر فعال کردن دو هسته این پردازنده ( هسته های احتمالا معیوب) پردازنده ی عرضه شده را با دو هسته عرضه می ‌‎کند. بنابراین این احتمال وجود دارد که پردازنده ی Core i3 کامپیوتر شما Core i5 باشد که استاندارد های گروه بالاتر را احراز نکرده است.

دسته بندی محصولات برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا بازار نیز انجام می شود. به عنوان مثال سازنده قطعه به جهت تامین قطعات در دسته بندی پایین تر (قیمت پایین تر دلیل تقاضای بیشتر است) برخی از ویژگی های قطعه تولیدی را غیر فعال می کند و بازدهی آن را کاهش می دهد تا تعادل عرضه و تقاضا را در آن دسته حفظ کند.

عبارت دسته بندی محصولات فقط مخصوص سی پی یو ها نیست و پردازنده‌های گرافیکی و حافظه های رم نیز می توانند دچار دسته بندی شوند. مثلا لازم است بدانید تمامی واحد پردازش گرافیکی ۱۰۸۰ و ۱۰۷۰ انویدیا یکی هستند ولی پردازنده های ۱۰۷۰ آن دسته از پردازنده هایی هستند که بازدهی پایین تری در تست ها از خود نشان داده اند.

دسته بندی محصولات | پردازنده گرافیکی
دسته بندی محصولات | پردازنده گرافیکی

نکته پایانی نیز این که دسته بندی محصولات فقط در مورد کاهش بازدهی نیست در میان سی پی یو های تولیدی اینتل آن دسته از سی پی یو هایی که بازدهی بالاتری از خود نشان دهند، با پسوند K نامگذاری شده و امکان اورکلاک آن ها وجود خواهد داشت. این سی پی یو ها قیمت بالاتری دارند.

این تفاوت بازدهی در سی پی یو تولیدی در یک ویفر به علت پیچیدگی های ساخت قطعات سیلیکونی است که با وجود شرایط یکسان بازدهی های متفاوتی را منجر می شود. با این پدیده لاتاری سیلیکون گفته می شود.

لطفا نظر خود را راجع به این مقاله بفرمایید

با تشکر

امتیاز این مقاله

تیم نیویوز همراه بر آن است تا با ارائه خدمات مخاطب محور قدمی هر چند کوچک در راستای آگاه سازی و تحقق شعار "خرید با چشم باز" بردارد.

User Rating: ۳٫۱۳ ( ۲ votes)
منبع
Tom's Hardware

‫5 دیدگاه ها

  1. خیییییییلی عالی هستید . هم مطالبتون و صد البته خودتون . ممنون آقای کرمی . خواهشم اینه بیش تر مطالب سیر تا پیاز بذارید . ممنون میشم

    1. دورد بر شما
      ممنون از لطفتون
      مطالب بیشتری در قالب سیر تا پیاز در دست تهیه و تدوین هستند، به امید خدا هر چه سریعتر حاضر و منتشر خواهند شد

  2. سلام وقت بخیر ی سوال داشتم درمورد تنظیمات بایوس تو سایت گشتم اما مطلبی بابت بایوس پیدا نکردم دیگه اینجا سوال پرسیدم میخواستم بدونم چه جوری میتونم موقع بالا امدن ویندوز کاری کرد که دیگه آرم ومدل مادربرد رو صفحه نیاد ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. درود بر شما
      این تنظیمات رو باید بسته به مادربردی که دارید تو تنظیماتش پیدا کنید خیلی برای همه مادربرد ها یکسان نیست.

  3. سلام وقت بخیر با مرورگر کروم ی مدت اکثر سایت ها رو که میخام بازکنم پیغام Your connection is not private نشون میده ایراد از چی هستش بااینکه چندبار ساعت سیستم رو هم تنظیم کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی دارید؟