راهنمای خرید | کامپیوتر

پردازنده های برتر (آبان ۹۷)

در این مقاله بهترین پردازنده های حال حاضر معرفی می شوند. با توجه به نوسانات شدید بازار کشور مخصوصا در خرید کامپیوتر ؛ معیار قیمت جهانی انتخاب شده است. این مقاله در صورت بروز تغییرات در بازار یا معرفی محصول جدید بروز خواهد شد.

CPU های سری ۲۰۰۰ رایزن AMD حضور قوی و پر رنگی در سال ۲۰۱۸ داشتند. قویترین CPU این سری Ryzen 7 2700X است که با قیمتی برابر با سری Core i7 اینتل بازدهی بیشتر (که در رزلوشن ۱۰۸۰p بهبود بیشتری پیدا کرده است) به همراه خنک کننده بهتری ارائه می شود.

البته در CPUهای رده متوسط به لطف حضور CPU خوش قیمت و نسبتا قوی Core i5-8400، برد با تیم آبی (اینتل) است. در رده سیستم های اقتصادی نیاز گرافیکی کاربر مشخص کننده بهترین CPU خواهد بود.  در این رده قیمتی در صورتی که برنامه خرید کارت گرافیک مجزا را ندارید دو پردانده ی  Ryzen 5 2400G و Ryzen 3 2200G (با توجه به بودجه شما) به لطف استفاده از پردازنده گرافیکی وگا انتخاب اول خواهند بود. اما در صورت خرید و نصب کارت گرافیک پردازنده Core i3-8100 بازدهی مناسبی را ارائه خواهد داد. (یاد آور می شود معیار بازار جهانی است)

پردازنده CPU
پردازنده CPU

اخبار و تغییرات دنیای پردازنده ها

سری Threadripper شرکت AMD کماکان اولین انتخاب برای پردازش های سنگین خواهد بود. البته کاهش قیمت پردازنده های کافی لیک اینتل (نسل ۸ام و ۹ام) در این هفته (احتمالا به علت تعطیلات میلادی و یا جمعه سیاه) چشمگیر بوده و شاهد سنگین تر شدن رقابت با پردازنده های AMD خواهیم بود. البته باید دید این قیمت ها ثابت خواهد بود یا خیر. نکته دیگر اظهار نظر ایسوس مبنی بر کمبود پردازنده های اینتل است که خریداران اینتل دوست را ترغیب به خرید هرچه سریعتر محصولات تیم آبی (اینتل) می کند.

اما اگر به دنبال خرید پردازنده ی با قابلیت اورکلاک Core i9-9900k هستید، متاستفانه در حال حاضر در دسترس نیست. فروشندگان ثالث با دسته بندی ثانویه این پردازنده ها در فرکانس های ۵،۴٫۹،۴٫۸ و ۵٫۱ و قیمت گذاری های نجومی که تا دو برابر قیمت کارخانه است این پردازنده های را تنها در چند روز به فروش رسانده اند. البته افرادی که فاکتور بودجه برای آنها در اولویت اول نیست احتمال پیدا کردن و خرید را خواهند داشت. (دسته بندی ثانویه به این معنی است که یک فروشنده با خرید ۱۰۰ عدد پردازنده مورد نظر هرکدام با قیمت ۱۰۰ دلار در فرکانس ۴٫۸ از کارخانه این پردازنده ها را زیر بار پردازشی و اورکلاک قرار می دهد. ۲۰ پردازنده ای که در فرکانس ۵٫۱ موفق ظاهر شوند به قیمت ۲۰۰ دلار، ۲۰ پردازنده ای که در فرکانس ۵ گیگاهرتز موفق ظاهر شوند ۱۷۰ دلار، ۲۰ پردازنده ای که در فرکانس ۴٫۹ گیگاهرتز موفق ظاهر شوند ۱۳۰ دلار و مابقی پردازنده هایی که موفق به عبور از تست اورکلاک نشده اند را ۱۰۰ دلار قیمت گذاری کرده و به فروش می رسانند.)

نکات خرید CPU

در هنگام خرید CPU با در نظر گرفتن این نکات کوچک اما مهم خرید خوبی داشته باشید.

محصولات دو شرکت تقریبا یکسان هستند. با در نظر گرفتن خرید سری ۲۰۰۰ رایزن و نسل ۸ام اینتل تفاوت CPUهای این خانواده ها خیلی نخواهد بود. اینتل اندکی در اجرای بازی ها بهتر عمل می کند و AMD در پردازش سنگین مانند ادیت فیلم.

فرکانس کاری اهمیت بیشتری از تعداد هسته ها دارد. به علت اینکه اکثر کارهایی که کاربران امروزه با کامپیوتر انجام می دهند به صورت تک هسته ای اجرا می شود بنابراین فرکانس کاری سرعت بیشتری برای شما به ارمغان خواهد آورد.

تهیه آخرین نسل: در خرید کامپیوتر برای اینکه سیستم شما مدت زمان بیشتری با کارایی بالاتر کار کند توصیه ما خرید آخرین نسل (البته با توجه به بودجه خود) است.

جلوگیری از بوجود آمدن گلوگاه: در هنگام خرید کامپیوتر هیچ گاه از یک قطعه قوی با ترکیب قطعات ضعیف تر استفاده نکنید. مثلا ترکیب CPU قوی با حافظه رم ضعیف یا کارت گرافیک ضعیف اصلا صحیح نیست. حداقل کنترل در این زمینه قیمت محصولات است.

فکر اورکلاک نباشید، مگر در موارد خاص: امروزه به دلیل اینکه CPUها سرعت بالاتری از قطعات دیگر ارائه می دهند، اورکلاک CPU به جهت افزایش کارایی سیستم کاری صحیحی نیست. در عوض می توانید با خرید یک SSD سرعت سیستم خود را بالا ببرید.

Intel Vs AMD
Intel Vs AMD

پیشنهاد خرید

کماکان یادآور می شود بازار در نظر گرفته شده بازار جهانی است. بنابراین بهترین انتخاب برای:

بودجه بالاتر از ۳۰۰ دلار

برای بودجه بالاتر از ۳۰۰ دلار هر دو شرکت پردازنده های قدرتمندی با ۱۶ هسته یا بالاتر برای خرید ارائه می کنند. اما برای کاربران عادی تا حرفه ای (نه فوق حرفه ای) خرید پردازنده های با بالاترین برچسب قیمتی الزاما کارایی بالاتری را نتیجه نمی دهد. همچنین پشتیبانی از چهار کانال حافظه رم قیمت این پردازنده ها را افزایش می دهد که مورد نیاز اکثر کاربران نخواهد بود.  اما برای اکثر افراد سری Core اینتل و Ryzen شرکت AMD کافی خواهد بود. اگر شما برنامه ای خاص که پردازش فوق العاده سنگینی طلب کند را مد نظر دارید، مورد خود را به صورت تیکت برای ما ارسال کنید تا بهترین گزینه را با توجه به کاربری خود بیابید.

در این رده قیمتی CPUهای اینتل بازدهی بهتری در اجرای بازی ها خواهند داشت و CPUهای سری ۷ رایزن AMD با هسته های بیشتر بازدهی خود را در کاربری های چند وظیفه ای و ادیت فیلم و تولید محتوا نشان خواهند داد. شما همچنین معمولا می توانید CPUهای رایزن را زیر قیمت کارخانه تهیه کنید.

Intel Core i7-9700K

پیشنهاد: پردازنده ی Intel Core i7-9700K (نسل ۹ام)

برای عاشقان بازی که بودجه آنها اجازه خرید را می دهد بهترین انتخاب این CPU خواهد بود. این CPU با قیمت ۶۲۸ دلار انتخاب معقول تری به نسبت Core i9-9900K خواهد بود. این CPU بازدهی بسیار نزدیک به پردازنده Core i9 را با قیمتی پایین تر ارائه می دهد و بالاترین مقام را برای انتخاب کسب می کند.

برای افرادی هم که می خواهند قیمت کمتری برای پردازنده که خنک کننده نیز دارد (سری K اینتل فاقد خنک کننده هستند) بپردازند پردازنده Ryzen 7 2700X شرکت AMD پیشنهاد می شود. اگر نرخ فریم بازی اولیت اول شما نیست می توانید به راحتی پردازنده شرکت AMD را انتخاب و از تعداد هسته بالاتر (در صورت نیاز) نیز استفاده کنید.

بودجه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار

در این بازه قیمتی می توانید CPUهای متوسط را با قیمتی مناسب و بازدهی مناسب تهیه کنید. برای بودجه بالاتر از ۳۰۰ دلار شما تنها ۱۰% افزایش بازدهی خواهید یافت که معمولا مقرون به صرفه نخواهده بود. CPUهای AMD در این بازه قیمتی پیشنهاد می شوند با توجه به اینکه معمولا با تخفیف هم می توانید آن ها را تهیه کنید. در صورتی که به دنبال اورکلاک CPU خود هستید تمامی CPUهای AMD امکان اورکلاک را دارند با این نکته که نیازی به تهیه مادربرد گران قیمت برای اورکلاک نخواهید داشت. در صورتی که CPU های اینتل که امکان اورکلاک دارند با پسوند K و با قیمتی بالاتر عرضه می شوند و برای اورکلاک آن‌ها شما نیاز به ماردبرد های سری Z خواهید داشت که البته قیمت بالاتری دارند.

AMD Ryzen 5 2600X

پیشنهاد: پردازنده AMD Ryzen 5 2600X

تست های بازی نشان دهنده بهبود های خوبی نسبت به نسل قبل (Ryzen 5 1600X) است. این بهبودها این پردازنده را حتی از Ryzen 7 1800X نیز بالاتر قرار داده است. با توجه به تغییرات قیمتی در انتهای سال میلادی این پردازنده جای پیشنهاد قبلی ما یعنی Intel Core i5-8400 را گرفت اما اگر صرفا برای بازی پردازنده تهیه می کنید پردازنده تیم آبی گزینه سریع تری خواهد بود. ویژگی خوب پردازنده های Ryzen این است که با خنک نگه داشتن پردازنده و تهیه خنک کننده بهتر می توانید عملکردی بالاتر را شاهد باشید. به هر حال این پردازنده در پردازش چند هسته ای یک سرو گردن از رقیب اینتلی خود جلو خواهد بود.

بودجه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار

رده‌ی CPUهای اقتصادی شاهد رقابت سرسختی است. در این بازه قیمتی هنوز CPUهای AMD با ضریب باز برای اورکلاک را خواهید یافت. CPUهای اینتلی نیز با تنظیمات کارخانه بازدهی مناسبی را با ترکیب با ماردبرد های سری H و B در این بازه قیمتی ارائه می کنند. در این بازه کل سیستم زیر ۸۰۰ دلار قیمت خواهد داشت بنابراین خنک کننده همراه CPU که قابلیت اورکلاک دارد اهیمت بالایی خواهد داشت.

AMD Ryzen 5 2600X

پیشنهاد: AMD Ryzen 5 2400G

یافتن کارت گرافیک با قیمت مناسب به لطف پدیده ارز دیجیتال کار سختی نیست. اما پردازنده های جدید AMD این امکان را حتی بدون کارت گرافیک محیا ساخته اند. از گرافیک مجتمع این پردازنده نمی توانید انتظار اجرا بازی های روز با رزولوشن ۱۰۸۰ را داشته باشید. اما اگر تنظیمات را به درستی انجام دهید اکثر بازی را در نرخ فریم مناسبی می توانید اجرا کنید.

نکته ای که دراین پیشنهاد می توان عرضه داشت این است که اگر به دنبال خرید کارت گرافیک هستید یا قرار است که به زودی تهیه کنید بهتر است از پردازنده Intel Core i3-8100 استفاده نمایید.

بودجه زیر ۱۰۰ دلار

در این بازه قیمتی CPUها بسیاری از ویژگی های کلاس های قیمتی بالاتر را ندارند اما با کارت های گرافیک زیر ۲۰۰ دلار ترکیب اقتصادی خوبی برای بازی با جزئیات کم ارائه می کنند.

AMD Ryzen 3 2200G

پیشنهاد: AMD Ryzen 3 2200G

در این کلاس قیمتی هرگونه صرفه جویی قیمتی مجاز و لازم است. بنابراین حذف کارت گرافیک صرفه جویی مهمی به شمار می رود. این CPU به لطف گرافیک مجتمع وگا از عهده خیلی از بازی ها در رزلوشن ۷۲۰p برمی آید. قیمت ۹۹ دلار و چهار هسته این CPU جای هیچ گونه تردیدی برای انتخاب باقی نمی گذارد. یادآور می شود پردازنده های AMD با خنک کننده بهتر به دلیل امکان اورکلاک بازدهی بیشتری خواهند داشت.

 

پایان مطلب

با تشکر

امتیاز این مقاله

لطفا نظر خود را راجع به این مقاله بفرمایید

User Rating: ۴٫۷ ( ۱ votes)
منبع
Tom's hardware

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب به ادمین سایت
    نظرتون و راجب پردازنده ryzen 5 4600h می خواستم بدونم⚘

    1. درود بر شما
      پردازنده خوبی تو کلاس پردازنده های موبایل خیلی خوب روی لپ تاپ ها جواب داده حتی از هم رده های i7 هم جلو تره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی دارید؟