خبر | سخت‌افزار

پردازنده های کافی لیک موبایل اینتل معرفی شدند

اینتل پردازنده های کافی لیک موبایل مخصوص تجهیزات سیار را رونمایی کرد. پرچمدار این گروه، پردازنده ی شش هسته ای با دوازده رشته پردازشی است که قدرت زیادی برای لپ تاپ ها به ارمغان خواهد آورد.

برای پیشنهاد، انتخاب و خرید پردازنده
و حتـی سیـسـتم کامـپیـوتری مـی توانید از
مشاوره خودکار سایت نیویوز استفاده نمایید.

این اولین پردازنده شش هسته ای برای لپ تاپ ها محسوب می شود. فناوری جدید بکار رفته در این پرچمدار اینتل ۰با عنوان افزایش سرعت حرارتی (Thermal Velocity Boost) مکمل فناوری توربو بوست (TurboBoost) است. این فناوری برای پردازنده ی مدل Core i9-8950HK حداکثر سرعت را برای حالت تک هسته ای تا  ۴٫۸ گیگاهرتز افزایش می دهد که برای پردازنده های موبایل و دسکتاپ یک رکورد محسوب می شود.

اینتل لپ تاپ ها را به دو دسته حرفه ای و عادی تقسیم بندی می کند. لپ تاپ های حرفه ای برای مقاصد تولید محتوا و گیمینگ تولید شده و از پردازنده ای با توان گرمایی ۴۵ وات سری H استفاده می کنند. لپ تاپ های عادی نیز برای مقاصد عمومی و از پردازنده سری U و با توان گرمایی ۲۸ وات بهره می برند. پردازنده های معرفی شده از مدل های Core i9ُ، Core i7 و Xeon دارای ۶ هسته و ۱۲ رشته پردازشی و مدل Core i5 دارای ۴ هسته و ۸ رشته پردازشی هستند. تمامی این پردازنده های از سری H و با توان ۴۵ وات عرضه خواهند شد.

پردازند های کافی لیک موبایل اینتل

پردازند های کافی لیک موبایل اینتل

معرفی پردازنده های سری Core i9 کافی لیک موبایل بیانگر سیاست افزایش تعداد هسته های پردازشی اینتل است. این سیاست با معرفی پردازنده های رایزن مخصوص لپ تاپ توسط AMD بیش از پیش قوت گرفته است. البته در سایه این سیاست اینتل افزایش راندمان تک هسته ای را نیز پیش برده و شاهد پیشرفت های خوبی در این زمینه نیز هستیم.

اینتل با معرفی پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای خود که ۱۲ رشته پردازشی دارد صدرنشین پردازنده‌های تجهیزات سیار شد. اینتل ادعا می‌کند سری کافی لیک موبایل این شرکت در مقایسه با نسل قبلی ۵۹ درصد در ویرایش تصاویر ۴K سریع‌تر است. فناوری جدید افزایش سرعت حرارتی که با معرفی این سری عرضه می‌شود مخصوص پردازش های تک هسته‌ای مانند اجرای بازی‌های کامپیوتری است که به ادعای اینتل ۴۱ درصد راندمان بالاتری دارد.

خانواده کافی لیک موبایل

پردازنده های سری H

بزرگترین تغییر سری H معرفی پردازنده ۶ است محسبوب می شود. در یک حرکت خیلی قابل تحسین، اینتل توان حرارتی پرچمدار این گروه را ۴۵ وات نگه داشته است. البته این دستاورد با کم کردن سرعت پایه از ۲.۹ گیگاهرتز به ۳.۱ محقق شد. با این حال در ازای افزایش تعداد هسته ها این عمل کاملا قابل دفاع است. البته از طرف دیگر افزایش سرعت بوست تک هسته ای ۴.۸ گیگاهرتز نیز پر اهمیت محسوب می شود. البته برای کسب این سرعت، پردازنده توان حرارتی ۴۵ وات را افزایش می دهد.

پردازند های کافی لیک موبایل اینتل

با بهبود کنترلر های حافظه، پشتیبانی از حافظه های رم DDR4-2666 برای تمامی مدل های سری H میسر شد. مدل های Core i9 و Xeon با ۱۲ مگابایت حافظه کش عرضه می شوند. ظاهرا اینتل ۳ مگابایت از کش های تعبیه شده برای مدل های Core i7 را (به جهت مقاصد تقسیم بازار) غیر فعال و این مدل های را با ۹ مگابایت حافظه کش عرضه می کند. پردازنده های Core i5 نیز با ۸ مگابایت حافظه کش عرضه خواهندشد. تمامی مدل های سری H با ۱۶ مسیر PCIe 3.0 برای تامین پهنای باند کارت های گرافیکی و سایر تجهیزات قابل توسعه عرضه می شوند.

مدل های زئون از حافظه های ECC و تکنولوژی vPro پشتیانی می کنند. در این میان مدل Core i5-8400H نیز از تکنولوژی vPro پشتیابنی می کند. اینتل تمامی محصولات را به قابلیت اوپتین (Optane) تجهیز کرده است. اینتل به سازندگان اجازه اورکلاک مدل Core i7-8850H تا ۴۰۰ مگاهرتز را می دهد که صد البته برای مصرف کنندگان غیر فعال است.

پردازند های کافی لیک موبایل اینتل

تمامی مدل های کافی لیک موبایل سری H از سری ۹ پردازنده های گرافیکی اینتل با ۲۴ واحد پردازشی استفاده می کند.

فناوری جدید افزایش سرعت حرارتی (TVB) الگوریتم جدیدی برای تکنولوژی توربو بوست محسوب می شود. این فناوری به پردازنده اجازه می دهد که فرکانس پردازشی خود را ۲۰۰ مگاهرتز از حداکثر در حالت تک هسته ای و ۱۰۰ مگاهرتز در حالت چند هسته ای افزایش دهد. این فناوری فقط در مدل های Core i9 و Xeon فعال است ولی اینتل به فکر فعال سازی آن برای سایر هم خانواده های این سری است. این فناوری فقط در دمای زیر ۵۰ درجه به کار می افتد و ضمانتی برای فعال بودن همیشگی آن وجود ندارد.

پردازنده های سری U

اینتل سری U را به توان حرارتی ۲۸ وات مزین نمود. توان حرارتی مدل های پیشین به ۱۵ وات محدود بود. ولی با این حال پردازنده های جدید جانشین نسل قبل محسوب نشده و به موازات نسل قبل تولید می شوند. اینتل سری جدید پردازنده های U را به جهت افزایش کارایی لپ تاپ ها طراحی و تولید کرده است. مدل Core i7 با ۴ هسته و ۸ رشته پردازشی از ۸ مگابایت حافظه کش و حداکثر فرکانس فوق العاده ۴.۵ گیگاهرتز استفاده می کند. مدل های Core i5  با همان تعداد هسته ولی از ۶ مگابایت حافظه کش استفاده می کنند. ارزان ترین عضو این سری هم مدل Core i3 با ۲ هسته و ۴ رشته پردازشی از ۴ مگابایت حافظه کش استفاده می کند. تمامی مدل های سری U از حافظه رم DDR4 با حداکثر سرعت ۲۴۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می کنند.

پردازند های کافی لیک موبایل اینتل

تمامی پردازنده های سری U از پردازنده ی گرافیکی نسل ۹ اینتل استفاده می کنند. این پردازنده ها ۱۲۸ مگابایت حافظه eDRAM دارند که در خود پردازنده تعبیه شده است. این قابلیت مزایایی همچون پهنای باند بیشتر پردازنده و پردازنده گرافیکی را منجر می شود مخصوصا زمانی که با ۴۸ واحد پردازش گرافیکی موجود جفت می شود. این پردازنده عملکرد متوسطی در پردازش گرافیکی ارائه می کند. قدرت پردازش گرافیکی این پردازنده بیشتر از پردازنده های عادی اینتل و کمتر از پردازنده های کیبی لیک با گرافیک وگا رائون است.

چیپست های سری ۳۰۰

آخرین سری چیپست های موبایل (سری ۳۰۰ موبایل) قدرتی برابر با نمونه های دسکتاپ ارائه می کنند. آخرین نسل معرفی شده از پردازنده های اینتل از گروه کافی لیک موبایل (نسل هشتم) از چیپست های سری ۳۰۰ استفاده می کنند. این چیپست ها از USB نسل ۳.۱ با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کنند. اینتل امکان وجود یک یا دو عدد پورت پر سرعت را بیان کرده است.

پردازند های کافی لیک موبایل اینتل

اینتل همچنین امکانات سازگار با وای-فای را دو برابر نموده است. اینتل همچنین قابلیت Wireless-AC 2×2 160 MHz را در این چیپست ها گنجانده است که سرعت فوق العاده در شبکه های گیگابیتی را فراهم می آورد. اینتل کنترلر میانی سیستم ارتباط بیسیم را نیز در چیپست خود به منظور کاهش هزینه و اخذ تاییده FCC گنجانده است البته به تجهیزات سخت افزاری واسط نیاز است و اینتل استفاده از ماژول های خود را به منظور بهینه بودن توصیه می کند. اگر به توصیه های اینتل عمل کرده و البته از تجهیزات مودم سازگار با این تکنولوزی استفاده نماییم، سرعت این ارتباط از ارتباط کابلی بالاتر خواهد بود. اینتل چیپ پردازش صوتی خود را کاملتر کرده و اکنون می تواند همزمان ۵ برنامه صدایی همزمان را پردازش نماید. این افزایش پردازش به معنی افزایش کیفیت صوتی است. برخلاف شنیده ها اینتل در این چیپست های نیز تجهیزات پورت تاندربولت ۳ را نگنجانده است.

پردازند های کافی لیک موبایل اینتل
همانطور که در اسلاید ها مشاهده می فرمایید اینتل تفاوت قدرت پردازنده های رونمایی شده و پردازنده های سال پیش و ۳ سال پیش را مقایسه نموده است. در این رونمایی برای اولین بار اینتل مقایسه خود را با توجه بسته های بروزرسانی امنیتی در برابر حملات اسپکتر و ملت داون (Spectre & Meltdown) انجام داده است. مشخص است که پردازنده های قدیمی تر کارایی کمتری پس از نصب بروزرسانی های امنتی یاد شده ارائه می کنند. بنابراین مقایسه با نسل قبل اندکی نتایج را بهتر نشان می دهد.

همان طور که مشاهده می نمایید اینتل پردازنده های خود را در روز رونمایی در سانفرانسیسکو در تعدادی لپ تاپ ارائه کرده است.

قیمت محصولات جدید اینتل

ردیفمدل پردازنده

قیمت
۱i9-8950HK (12M cache, 6 Cores, 12 Threads, 2.90 GHz)

583$
۲
E-2186M (12M cache, 6 Cores, 12 Threads, 2.90 GHz)
623$
۳E-2176M (12M cache, 6 Cores, 12 Threads, 2.70 GHz)
450$
۴i7-8850H (9M cache, 6 Cores, 12 Threads, 2.60 GHz)

395$
۵i7-8750H (9M cache, 6 Cores, 12 Threads, 2.20 GHz)

395$
۶i7-8559U (8M cache, 4 Cores, 8 Threads, 2.70 GHz)

431$
۷i5-8400H, 8M cache, 4 Cores, 8 Threads, 2.50 GHz)

250$
۸i5-8300H (8M cache, 4 Cores, 8 Threads, 2.30 GHz)250$
۹i5-8259U (6M cache, 4 Cores, 8 Threads, 2.30 GHz)320$
۱۰i5-8259U (6M cache, 4 Cores, 8 Threads, 2.30 GHz)
320$
۱۱i3-8109U (4M cache, 2 Cores, 4 Threads, 3.00 GHz)
304$

قیمت محصولات جدید اینتل از خانواده کافی لیک موبایل

سخن پایانی

تحقیقات و تولید پردازنده با فناوری ۱۰ نانومتری زمانبر ترین طراحی اینتل تا کنون به شمار می رود. در طی این مدت اینتل بهبود هایی چه از نظر کارایی و چه از نظر مصرف برق برای فناوری ۱۴ نانومتری انجام داده است. پردازنده های کیبی لیک رفرش نمونه ای از این بهبود ها هستند اما بهینه سازی و بهبود پردازنده های کافی لیک موبایل مربوط به  بیشترین مقدار فرکانس می شود. این پردازنده های در پردازش های تک هسته ای بسیار عالی عمل می کنند. در قدم بعدی نیز اینتل افزایش فرکانس را با افزایش تعداد هسته همراه کرده است که به نظر حرکت درستی است.

با طراحی و تولید پردازنده های بهتر و مقرون به صرفه تر از طرف AMD فشار بروی اینتل بیش از پیش شد و اینتل را مجبور به طراحی نسل جدید از پردازنده های موبایل کرد. در حال حاضر AMD از لحاظ تعداد هسته و فرکانس هسته ها از اینتل عقب افتاده است ولی با توجه به راندمان گرافیکی بالاتر می توان رقابت را هنوز معنی دار دانست. در ضمن AMD پردازنده های با گرافیک داخلی خود را با حافظه های  HBM2 عرضه خواهد کرد که رقابت را کاملا تنگاتنگ خواهد کرد. البته رقابت این پردازنده ها با پردازنده های با گرافیک داخلی وگا خواهد بود.

منبع: TOMSHARDWARE

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی دارید؟